نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

دولت تدبیر و امید راه خود را در همه زمینه‌ها با کمک و حمایت مردم ادامه خواهد داد.

متن کامل گفتگوی زنده تلویزیونی رییس جمهوری با مردم:

دولت تدبیر و امید راه خود را در همه زمینه‌ها با کمک و حمایت مردم ادامه خواهد داد

رییس جمهوری در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم به تبیین برنامه‌ها و اهداف و دستاوردهای دولت در عرصه اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت.

 
متن کامل گفت و گوی زنده تلویزیونی رییس جمهوری با مردم به این شرح است:
مجری:بسم الله الرحمن الرحیم. شب شما بخیر. خیلی متشکر که ما را باور کردید و به ما اطمینان داده‌اید که همچنان با ما هستید. نگاه خسته‌تان را در چنین ساعتی به قاب تلویزیون‌های خود سپرده‌اید تا ما را همراهی کنید. در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از پاستور تهران همراه با جناب آقای عبدالرشیدی در خدمت ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر روحانی هستیم. سلام و شب شما به خیر
رییس جمهوری: سلام بر شما و بر همه بینندگان عزیز صدا و سیما و بر همه عزیزانی که در مسیر پیشرفت کشور تلاش می‌کنند، بویژه کارگران و معلمان عزیز.
مجری:بنده هم سلام می‌کنم. خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم. ان‌شاء‌الله بتوانم سوالات مردم را با شما در میان بگذاریم. در شش ماهه پایانی سال ۹۲ درباره یکسری تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی صحبت شد. خود شما هم در این مورد صحبت کردید، آیا این سیاست‌ها و تصمیم‌ها همان‌هایی بود که مورد هدف شما بود و قرار بود تا پایان سال ۹۲ به مرحله اجرا برسد، یا تغییراتی در آن ایجاد شده است؟
رییس‌ جمهوری: قبل از اینکه به سوال جنابعالی پاسخ بدهم لازم می‌دانم ایام مبارکی که در آستانه ماه رجب هستیم و همچنین ایامی که بین میلاد حضرت صدیقه کبری(س) و میلاد امیرالمؤمنین (ع) هست و همچنین ایام خجسته‌ای را که به نام معلمان و کارگران است به آنها تبریک بگویم. کلید علم و فرهنگ کشور ما دست معلمان عزیز، استادان دانشگاه، مدرسان و محققان است و کلید اقتصاد در اختیار کارآفرینان و بویژه کارگران عزیز ما است که با بازوی پرتوانشان چرخ اقتصاد را می‌چرخانند و به یاد معلم شهید استاد مطهری (رضوان الله تعالی علیه).
دولت از آغازی که شروع به کار کرد تا پایان سال ۹۲، چند هدف مهم را دنبال می‌کرد. البته در بخش اقتصادی. من به بخش سیاست خارجی و سیاست داخلی و فرهنگی هم با چند جمله اشاره خواهم کرد. در زمینه اقتصادی، دولت با مسایل فراوانی مواجه بود، اولین آن معضل تورم بود. تورم در حدی بود که حتی اگر می‌خواستیم برای اشتغال و مسأله رونق هم فکری بکنیم ضرورت داشت در مرحله اول تورم را مهار بکنیم. تورم ۴۳ درصدی برای کشور قابل تحمل نبود، عین یک بیماری در حال خونریزی شدید بود، اول می‌بایست این خونریزی را متوقف می‌کردیم تا بعد به درمان بپردازیم؛ بنابراین اولین برنامه ما این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و این کار را اجرا و عملی کردیم. در شرایطی که در فشار بودیم و دولت در روزهای اولیه با مشکلات فراوانی مواجه بود، از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم. حتی در مسکن مهر هم برای ادامه راه از طریقی دیگر استفاده کردیم و این کنترل پایه پولی باعث شد بتوانیم بر تورم مهار بزنیم.
امروز بسیار خوشحالم که اعلام کنم تورم نقطه به نقطه ما ۷.۶ یا ۷.۴ است. طبق آمار مرکز آمار ۱۷.۶ و طبق اعلام مرکزی ۱۷.۴ است. ما به مردم وعده داده بودیم که تلاش خواهیم کرد تا تورم را تا پایان سال به ۳۵ درصد برسانیم. و این کار را کردیم. در پایان سال، تورم ۱۲ ماهه به ۳۴ درصد رسید؛ طبق اعلام بانک مرکزی. اما مرکز آمار ۳۲ درصد اعلام کرد. البته تورم نقطه به نقطه ما به ۱۹.۲ درصد رسید. بنابراین این اولین قدم بود در مسأله مهار تورم.
مسأله بعدی ساماندهی پرداخت یارانه نقدی بود که ما از روزهای اولیه با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه بودیم اما در عین حال یارانه نقدی را تا پایان سال به رغم مشکلاتی که فشار بودجه‌ای بر ما وارد می‌کرد به مردم پرداخت کردیم.
بودجه را در همان آغاز با اصلاحیه کاهش دادیم. معنایش این است که ما دولت را در فشار قرار دادیم برای اینکه وضع اقتصاد سامان پیدا کند و بودجه ما واقعی باشد، لذا پیشنهادی را که به مجلس دادیم ، ۶۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. برای بودجه از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رساندیم به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان. البته مجلس مقداری افزایش داد و در پایان سال موفق شدیم بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات مالی دولت را حل کنیم. حقوق‌ها و عیدی‌ها را پرداخت کنیم و علاوه بر این ۵ هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود در پایان سال پرداخت کردیم.
در بخش اقتصاد وعده‌هایی که داده ‌بودیم عملی کردیم. اگر فرصت بود تفصیل بیشتری در این زمینه می‌دادم. در زمینه سیاست خارجی هم به مردم قول داده بودیم در زمینه هسته‌ای قدم برداریم.
مجری:ما اقتصاد را از سیاست خارجی جدا کردیم. پس شما به اهداف خودتان تا پایان سال ۹۲ رسیدید؟
رییس‌ جمهوری: اهدافی که دولت اعلام کرده بود، دنبال کردیم و در سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم اعلام کرده بودیم توانستیم به آن جامه عمل بپوشانیم، البته تأکید می‌کنم اگر دولت هر کاری کرده با حمایت و حضور مردم و کمک مردم بوده است. فرهیختگان،‌ علما، بزرگان و به ویژه مقام معظم رهبری در همه زمینه‌ها یاری، کمک و هدایت کرده‌اند.
مجری:یکی از تصمیماتی که اخیراً گرفته شده و به اجرا درآمده است افزایش قیمت حامل‌های انرژی ‌است. اولین بار نیست که این اتفاق می‌افتد اما این افزایش بر مردم و زندگی‌شان فشار می‌آورد و مشکلاتی را بوجود می‌آورد. در روش‌های قبلی از افزایش ناگهانی استفاده شده، جنابعالی فرمودید این افزایش تدریجی خواهد بود اما ارقام حکایت از ۷۰ درصد دارد و این سوال را بوجود آورده که آیا این افزایش ۷۰ درصدی به نظر دولت تدریجی است.
رییس‌ جمهوری: ابتدا بر این نکته تأکید کنم که ما یا می‌بایست وضعیت موجود را ادامه می‌دادیم؛ یعنی حامل‌های انرژی به همان صورت باقی می‌ماند و معنایش این بود که هر ماه برای پرداخت یارانه مشکل داشتیم - ما ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در ماه پول یارانه نقدی پرداخت می‌کردیم و هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسر داشتیم- می‌بایست آن مشکل ادامه پیدا می‌کرد. یا می‌بایست یارانه نقدی را کاهش می‌دادیم یا اینکه وضعیتی که برای مصرف انرژی بود قبول می‌کردیم. می‌دانید که مصرف انرژی در کشور ما تقریباً دو برابر مصرفی است که در جهان معمول است. البته نسبت به بعضی از کشورها خیلی بیشتر مصرف داریم، مخصوصاً در زمینه گاز که رقم خیلی بالاست. در زمینه آلودگی یا می‌بایست آلودگی به همین صورت باقی می‌ماند یا اصلاح می‌شد. شما دیدید در زمستان در شهرهای بزرگ معضل آلودگی چه مقدار زیاد بود و مردم در فشار زیادی قرار گرفته بودند.
مجری:آیا هدف اصلی شما تامین منابع مالی بود؟
رییس‌ جمهوری: ما اگر همان وضع را ادامه می‌دادیم می‌بایست تابستان امسال خاموشی می‌داشتیم؛ به دلیل اینکه کل درآمد برق صرف یارانه‌ها می‌شد. در بحث انرژی، یعنی گاز و نفت تمام درآمدها می‌آمد صرف یارانه نقدی می‌شد. ما در برق وگاز مشکل داشتیم. امسال زمستان با مشکلاتی توانستیم مسأله گاز خانگی مردم را تأمین کنیم؛ به دلیل اینکه برق کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها قطع شد و از نفت کوره و نفت گاز استفاده کردیم. یا می‌بایست آن وضع ادامه پیدا می‌کرد یا تحولی در مساله قیمت حامل‌های انرژی ایجاد می‌شد. قیمت حامل‌های انرژی چند سال پیش در سال ۸۹ یکبار افزایش پیدا کرد؛ ۵۵۰ درصد افزایش پیدا کرد، البته بصورت شیوه‌های دفعی و ناگهانی. بعضی‌ها پیشنهاد می‌کردند امسال هم این کار را بکنیم، یعنی شیوه دفعی داشته باشیم، عده‌ای مخالف بودند و می‌گفتند آن شیوه قابل قبول نیست که یک مرتبه ۵۵۰ درصد افزایش بدهیم. مجموعه افزایش حامل‌های انرژی به طور متوسط ۵۰ درصد است؛ ۵۰ درصد در برابر ۵۵۰ درصد. بنابراین ناچار بودیم به دلیل شرایط کشور و تورم دفعی عمل نکنیم. درست است که تورم را مهار کردیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم . ما به مردم وعده داده بودیم که امسال پایان سال تورم است، یعنی تورم ۱۲ ماهه به ۲۵ درصد برسد. امیدواریم به وعده‌مان عمل کنیم و روند هم همین است. مجلس شورای اسلامی تصمیمی اتخاذ کرد در بودجه امسال که البته دولت هم با این تصمیم همراه بود. در بحث یارانه، تصمیم نظام است. تنها تصمیم دولت نیست؛ تصمیم دولت، مجلس و نظام است. چون بحث هدفمندی یارانه‌ها قانون است که باید اجرا شود. مجلس شورای اسلامی تصمیمی اتخاذ کرد و آن این بود که درآمد از محل افزایش حامل‌های انرژی ۴۸ هزار میلیارد تومان باشد. اگر می‌خواستیم به این مصوبه به همین صورت عمل می‌کردیم می‌بایست حامل‌های انرژی ۷۰ درصد گران می‌شد. ما شیب ۷۰ درصد را در مجموع نمی‌پسندیم. در وضعیت فعلی کشور، به ناچار به ۵۰ درصد کاهش دادیم، لذا درآمد ما برمبنای آن چه دولت پیش بینی کرد ۹ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. این نقطه اولی بود که به‌هرحال نظر مجلس و دولت بود. به یک شیب ملایم‌تر از آنچه مورد نظر مجلس بود عمل کردیم و از طرف دیگر مجلس دولت را مکلف کرد که در سال جاری فقط به افراد متقاضی نیازمند یارانه نقدی پرداخت کند.
مجری:وقتی بحث افزایش حامل‌های انرژی مطرح می‌شود، توقع داریم که به تبع آن این افزایش قیمت را روی بقیه کالاهای اساسی مردم هم داشته باشیم و اکنون یکی از دغدغه‌های مردم همین است که در چند روز افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است. نگران هستند که روی کالاهای دیگرشان، بخصوص کالاهای اساسی افزایش داشته باشد. شما اشاره کردید که دولت تا آخر خرداد هیچ گونه افزایش ندارد، بالاخره بعد از خرداد که تمام شد، این افزایش قیمت را خواهیم داشت. شما تصور نمی‌کنید اگر این افزایش قیمت حتی به گفته جنابعالی با شیب ملایم باشد فشار به قشر کم درآمد جامعه و ضعیف مردم ایجاد می‌کند. برای اینکه این فشار را رفع کنید چه اقداماتی می‌خواهید انجام بدهید.
رییس‌ جمهوری: ناچارم برگردم و پاسخم را تکمیل کنم. راه حل پیش روی ما این است که باید وضع موجود را ادامه می‌دادیم یا وضع را تغییر می‌دادیم.
مجری:یعنی وضع موجود با حامل‌های انرژی با قیمت سال ۹۲؟
رییس‌ جمهوری: یعنی آنچه را درسال ۹۲ بود ادامه می‌دادیم. یعنی ماهانه برای پرداخت یارانه کسر می‌داشتیم. برق در تابستان به خاموشی می‌رسید و گاز هم در زمستان دچار مشکل می‌شد.
مجری: یعنی به‌خاطر مصرف زیاد.
رییس‌ جمهوری: هم مصرف زیاد و هم این‌که کل پول برق و انرژی برای یارانه نقدی مصرف می‌شد. بنابراین با همه اینها دچار مشکل می‌شدیم و از طرف دیگر وقتی وضعیت آن بود، آلودگی هوا هم به همان صورت ادامه می‌یافت. برای حل این مشکل، راه میانه‌ای که داشتیم این بود که شیب ملایم باشد. دیدیم حامل‌های انرژی، مثلاً انرژی برق به خیلی چیزها مربوط می‌شود، به کشاورزی و صنعت مربوط می‌شود و در بحث قیمت برق، گاز و گازوییل و نفت گاز ما شیب را خیلی ملایم در نظر گرفتیم؛ یعنی ۲۴ تا ۲۵ درصد. ولی در بنزین یک مقدار متفاوت است، چون در گازوییل بحث حمل و نقل عمومی مطرح است؛ بحث حمل و نقل کالا، اتوبوس‌ها و کامیون‌هاست، چاه‌های آب برای کشاورزی و خیلی موارد دیگر مطرح است که به مصرف عمومی مربوط می‌شود. اکثر پیشنهادشان این بود که گازوییل را به قیمت ۵۰۰ تومان در لیتر برسانیم یا می‌گفتند حداقل به ۳۰۰ تومان برسد.اما ۲۵۰ تومان را برای هر لیتر در نظر گرفتیم. در مسأله برق هنوز ما به آن نقطه‌ای نرسیدیم که به اندازه‌ای که شرکت برق هزینه می‌کند از مردم پول بگیرد. برای اینکه شیب را ملایم در نظر بگیریم ۲۴ درصد در نظر گرفتیم. پس بین این راه‌حل‌ها ما یک راه‌حل میانه و متوسط در نظر گرفتیم که فشار به مردم وارد نشود. اینکه شما می‌گویید وقتی حامل‌های انرژی گران می‌شود روی جنس‌های دیگر هم اثر دارد درست است، ولی اثرش زیاد نیست؛ یعنی اثر بنزین یا گازوییل در مقداری که افزایش پیدا کرده با تورمی که مد نظر ما است. همه کارشناس‌های ما تورمی را که در این مقطع در نظر گرفته‌اند، در یک مقطع است و ما آن را کاهش خواهیم داد. ۵.۶ دهم درصد است و بیشتر از این نیست. این ۵.۶ را هم در ماه‌های آینده جبران خواهیم کرد. این طور نیست که در میان مردم شایع شده که قیمت بنزین و گازوییل اثر تورمی شدیدی بر اجناس دیگر خواهد داشت.
مجری:پس شما نگرانی مردم را برطرف کنید.
رییس‌ جمهوری: همه محاسبات کارشناس‌های ما همین را می‌گوید. به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهد بود. به دلیل اینکه آن حامل‌هایی که می‌تواند افزایش قیمت بدهد زیاد افزایش نیافتند، مثلا اگر گازوییل افزایشش بالا بود می‌توانست اثرگذار باشد.
مجری:یعنی ساز و کارها پیش بینی شده است.
رییس‌ جمهوری: برای تأمین کالا در بخش‌های مختلف ساز و کارها پیش بینی شده است و همین پولی که گرفته می‌شود برای نیاز ضروری مردم صرف می‌شود. یعنی آن که مجلس شورای اسلامی گفته بود و ما ناچار بودیم از مردم دعوت کنیم برای ثبت نام. کار بسیار بزرگی انجام گرفت. ظرف ۱۰ روز ثبت نام در سطح کشور انجام شد. در واقع با یک رقم بیش از ۷۳ میلیون نفر.
مجری:از لحاظ فنی ثبت نام ظرف ۱۰ روز انجام شد و ۷۳ میلیون نفر ثبت نام کردند.در شبکه‌های مجازی و خیابان مردم این سوال را دارند که آیا این ۷۳ میلیون نفر همان نیازمندانی هستند که قانون تعریف کرده و به اینها باید یارانه داد؟ این بحث اول است. اما مهم‌ترین بخش این است که باقی مانده جمعیت، یعنی آن گروهی که انصراف دادند از محل یارانه آنها منابع زیادی نمی‌ماند که بتوانید تکالیف دیگر را تامین کنید. به نظر می‌رسد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیشتر برای تأمین کسری بودجه منابعی است که در این بخش نیاز است برای تکالیف دیگر. درست است؟
رییس‌ جمهوری: فکر می‌کنم یک مقدار سوال را با تانی بیشتر مطرح کنید. مجلس از ما خواست به نیازمندان یارانه پرداخت کنیم. پس لازم بود از مردم درخواست می‌کردیم که نیازمندان ثبت نام و غیرنیازمندان از ثبت نام صرف نظر کنند. این خواست قانون بود و آن را مطرح کردیم. اولا تشکر کنم از مردم که با نظم و انظباط بسیارخوبی این ثبت نام را انجام دادند. شما می‌دانید در خیلی از کشورها برای اینکه از ۷۳ میلیون نفر در ۱۰ روز ثبت نام کنند مشکلات زیادی وجود دارد. در بخش سایبری کار بسیار بزرگی در کشور انجام گرفته است. از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم. از طرف دیگر تشکر می‌کنم از آنهایی که ثبت نام نکردند یا نیاز نداشتند و خودشان را نیازمند نمی‌دانستند یا حتی ممکن بود در زندگی‌شان تا حدی نیاز داشته باشند اما به‌خاطر اهداف مهم‌تر و ملی از ثبت‌نام صرف‌نظر کردند یا بعداً در ماه‌های آینده آنهایی که مایلند می‌توانند به خاطر اهداف مهم‌تر باز هم انصراف دهند. به هر حال ما آنچه را در زمینه حامل‌های انرژی دریافت یا صرفه‌جویی می‌کنیم یا این‌که صرفه جویی‌ای برای ثبت‌نام نکردن مردم و انصراف آنها از دریافت یارانه است، همه را سه ماه یکبار به مردم گزارش می‌کنیم که دقیقاً درآمد ما چقدر بود و کجا صرف شده است. همه این پولی که حاصل می‌شود برای سلامت یا نظام سلامت یا بخش تولید خواهد بود. یا برای بخش حمل و نقل عمومی یا برای محیط زیست خواهد بود و یا برای کمک یارانه کالایی به افراد نیازمند که حالا همه اینها را در فصل خودش توضیح می‌دهم. بنابراین راهی که دولت انتخاب کرده، در چارچوب قانون بوده و مردم بسیار خوب همکاری کردند و لازم می‌دانم از همه مردم و از همه دست‌اندرکاران برای ثبت‌نام و تنظیم امور تشکر کنم و ان‌شاء‌الله ما در اجرای قانون راه را ادامه خواهیم داد.
مجری:اشاره کردید به درآمدی که از قانون هدفمندی یارانه‌ها صرف چه کارهایی بشود و خیلی در صحبت‌های چند روز گذشته‌تان اشاره کردید که یکی از اهداف اصلی بحث سلامت است بخش بهداشت و درمان قبل از اینکه به حمل و نقلی که شما اشاره کردید، حمل و نقل و تولید و یا محیط زیست، تمایل دارم بحث سلامت را مطرح کنیم. یکی از مشغله‌های مردم بیشتر بخش درآمد است. چه فکری برای مردم کردید، مردمی که شما قولش را دادید که بیمه همگانی رایگان داشته باشند. آنهایی که ندارند و آنهایی که در این زمینه مشکل دارند چه طوری می‌خواهید مشکلشان را برطرف کنید؟
رییس‌ جمهوری: ما در زمینه سلامت که یکی از اهداف ما در این مرحله است مشکلات فراوانی داریم. مردم ما مستحضر هستند که در طول سال تقریباً هشت میلیون نفر بستری می‌شوند در بیمارستان و این بستری شدن گاهی مخارج بسیار سنگینی را برای مردم دارد و کمر شکن است. بیماری‌های صعب‌العلاج مشکلات فراوانی را برای مردم بوجود می‌آورد. البته قبل از این دولت در سال ۹۲ مردم مشکلات فراوانی در دارو داشتند که بخش بزرگی از این مشکلات حل و فصل شده است.
مجری: البته یک قسمتش قرار است از ۱۵ اردیبهشت اعمال شود که بحث خرید تجهیزات برای بیماران است که قرار است که دیگر همراهان بیمار این مسئولیت را قبول نکنند و بر عهده خود بیمارستان باشد. شما همچنان به قولتان پایبند هستید؟
رییس‌ جمهوری: به مردم اعلام می‌کنم که در سال ۹۳ داروهای ساخت داخل افزایش نخواهد یافت. این خبری که برای مردم مهم است و ان‌شاء‌الله که هیچ کس نیاز به دارو نداشته باشد. اما به هر حال در زندگی پیش می‌آید. داروهای خارجی در سال ۹۳ ده درصد کاهش خواهد یافت. همین الان ملزوماتی که ما از خارج وارد می‌کنیم کاهش‌های قابل ملاحظه پیدا کرده است. مردمی که نیازمند و در بیمارستان بستری می‌شوند خوب سهمی که باید مردم در پایان پرداخت کنند۱۰ درصد است. اما در بیمارستان‌ها می‌دانید هر فردی که وارد می‌شد می‌بایست از دمپایی تا ملحفه و انواع داروها را خریداری می‌کرد تا انواع مخارجی که برای تشخیص وجود دارد. یعنی باید برود فلان آزمایشگاه، فلان مرکز برای ام‌آر‌آی یا سی‌تی‌اسکن.
از پانزدهم اردیبهشت ماه هر کس وارد بیمارستان می‌شود، خود بیمارستان باید همه لوازمش را تهیه کند. اگر دارو هست، اگر تجهیزات پزشکی است و هر چیزی که نیاز است بیمارستان تأمین خواهد کرد. این را یا بیمه متقبل می‌شود یا آن جاهایی که بیمه نمی‌تواند دولت متقبل می‌شود. بنابراین مردم با یک وضعیتی جدید در نظام سلامت مواجه خواهد شد. از همین هفته آینده در زمینه بیمه ما تمام مردم را بیمه خواهیم کرد و اعلام هم کردیم هرکس بیمه نیست بیاید ثبت نام‌ کند و ما او را بیمه می‌کنیم. بیمه معنایش این است که برای هر فرد دفترچه‌ای که صادر می‌کنیم ۲۳ هزار تومان بودجه‌ای است که برای هر دفترچه برای هر نفر در سال مد نظر قرار می‌دهیم. پیش‌بینی ما این است که حدود ۵ میلیون یا رقمی که بیشتر افرادی هستند که بیمه نیستند ثبت نام خواهند کرد و به تدریج همه اینها بیمه خواهند شد و این کمک دیگری است که در نظام سلامت انجام می‌شود. پس هم در زمینه دارو کمک خواهد شد و هم در زمینه مخارج بیمارستانی. مخصوصاً آنهایی که در بیمارستان بستری می‌شوند مخارج آنها کاهش پیدا خواهد کرد. محاسبات ما این است که مخارج مردم - اگر عمل جراحی در کار نباشد- بسیار کاهش پیدا می‌کند. ۱۰درصد سهم آن را پرداخت می‌کنند و اگر در وضعیت خاص باشد، باز هم سهم بیمار از نصف و از آنچه قبلا بود کمتر خواهد شد. بنابراین یک کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد. در مجموع مردم عزیز ما قبلاً‌ هم اعلام شده ما در آنچه که در اسفند پارسال پرداخت کردیم و آنچه که امسال پرداخت می‌کنیم ده هزار میلیارد تومان است. به غیر از بودجه عادی نظام سلامت که در بودجه پیش‌بینی شده ده هزار میلیارد تومان داریم کمک می‌کنیم به نظام سلامت که ۴ هزار و هشتصد میلیارد تومان از بخش هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌کنیم و من این را به وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هیأت دولت گفتم و اینجا هم اعلام می‌کنم که از این پس افرادی که در بیمارستان بستری خواهند شد صورت حسابی که به آنها داده می‌شود بخشی که هدفمندی مرحله دوم یارانه‌ها کمک می‌کند به مردم کاملاً ثبت شود و مشخص شود که چه پولی در این مرحله برای نظام سلامت و برای رفاه حال بیماران پرداخت می‌کنیم. البته فقط اینها در نظام سلامت نیست و کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم.
مجری:از مشکلات عدیده مردم این است که از دفترچه‌های بیمه‌ای که دارند نمی‌توانند استفاده کنند وقتی قرار است در مراکز درمانی بستری شوند خیلی از مراکز درمانی ادعا می‌کنند که قرارداد ندارند با تامین اجتماعی یا دفترچه‌های ارتش. این یکی از مشکلات مردم است که وقتی بیمه رایگان مطرح شد همه گفتند ما که دفترچه داریم به درد ما نمی‌خورد. این را می‌خواهیم چطور برطرف کنیم.
رییس‌ جمهوری: در کل قبلاً یک مشکلی بود که پول بیمه خیلی دیر پرداخت می‌شد. امسال وزارت رفاه و تعاون و کار بدهی‌ای که به بخش‌های مختلف نظام سلامت و دارو داشته،تمام بدهی ۱۴ ماهه را پرداخت کرده و لذا شما می‌دیدید که می‌گفتند بیمه پولی نمی‌دهد. شما برای چه دفترچه می‌آورید. آنچه انجام شده تا ماه بهمن کاملاً پول پرداخت شده است و به تدریج هر صورت حسابی که می‌آید پرداخت می‌شود و دفترچه‌های بیمه ارزشش افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه شما می‌دانید که با دفترچه بیمه ۲۰۰ قلم دارو فقط مشمول بیمه می‌شود. بقیه اقلام دارویی مشمول بیمه نبود و ما این ۲۰۰ قلم را در همین ماه اردیبهشت ان‌شاء‌الله شاید از ۱۵ تا ۱۶ اردیبهشت اعلام خواهیم کرد این ۲۰۰ قلم به بالای ۳۰۰ قلم خواهد رسید، یعنی تصمیم این است که بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ دارد یا دفترچه بیمه پرداخت شود.حالا در قدم اول انجام خواهد شد و ان‌شاء‌الله تا پایان سال ۳۵۰ قلم دارو مشمول بیمه خواهد شد. در همان قدم اول ما ۲۵۰ را به ۳۰۰ افزایش خواهیم داد. باز موارد دیگر هم هست که مسئولان بیایند توضیح دهند. ما در جاهایی که مثلاً بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما از بعد از ظهر و شب و روزهای تعطیل متخصص نبود و مردم ناچار می‌شدند بروند به مراکز خصوصی و مخارج زیادی به گردن مردم می‌افتاد از این به بعد در بعد از ظهر‌ها و شب‌ها بیمارستان‌ها متخصص خواهند داشت و متخصصان روز تعطیل هم هستند. در بسیاری از شهرستان‌ها که متخصص نبود متخصص اعزام می‌کنیم برای اینکه مردم نیازمند نباشند مسافت‌های دور را برای درمان بپیمایند. ظرف سال جاری بسیاری از این موارد در اردیبهشت انجام می‌گیرد؛ بنابراین در نظام سلامت مردم شاهد یک تحول چشمگیر خواهند بود. البته یکسری موارد وجود دارد که ممکن است تا پایان سال برخی موارد طولانی‌تر شود؛ مثلاً نوسازی بیمارستان. بعضی از ساختمان‌ها کهنه است که باید ترمیم شود و این موارد یک مقداری طولانی می‌شود. ولی به هر حال آنچه وجود داشت - از نظر پولی که مردم برای بیماری‌شان یا بستری شدنشان پرداخت می‌کردند- کاملاً متحول می‌شود و این تحول را از نیمه ماه اردیبهشت شاهد خواهیم بود.
مجری:بحث کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی است. ما زیرساخت‌های لازم را برای ارتقاء داریم یا نداریم که اشاره فرمودید. اما آقای دکتر روحانی برای اینکه بحث هدفمندی یارانه‌ها را به انتها نزدیک کنیم. بحث فنی حضرتعالی و آمار و ارقام درست. اما مردم، بخصوص اقشار کم‌درآمد می‌خواهند بدانند به طور خلاصه از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نهایتاً چه چیزی گیرشان می‌آید.
رییس‌ جمهوری: اولاً که من این نکته را توضیح بدهم که ما وقتی تورم را کاهش می‌دهیم، همه منفعت می‌برند. در مسأله تورم از مرداد تا اسفند یعنی هفت، هشت ماه که دولت فعال بود، ۲۴ واحد درصد تورم کاهش پیدا کرده است. این در تاریخ کشور ما شاید بی‌نظیر باشد. ما مقطعی نداریم که ببینید دولت کاری کرده که در طول مرداد تا اسفند حدود ۲۴ درصد تورم کاهش پیدا کرده باشد. این معنایش این است که یک فردی که ۱.۵ میلیون درآمد ماهیانه‌اش بوده، ما نگذاشتیم ماهانه ۲۵۰ هزار تومان از پولش کم شود. یعنی اگر ما تورم را کاهش نمی‌دادیم و با همان روند تورم پیش می‌رفت آن کسی که حقوقش و درآمدش ۱.۵ میلیون تومان در ماه بود می‌بایست در ماه ۲۵۰ هزار تومان از این پولش کسر می‌شد، یعنی قدرت خریدش کاهش پیدا کند، پس خود کاهش تورم یک کمک به همه مردم است. تورم در واقع پولی است که همه مردم دارند پرداخت می‌کنند. یک مالیات عمومی ناخواسته تحمیلی است. از طرف دیگر در بحث یارانه و هدفمندی یارانه در مرحله دوم، اقداماتی انجام می‌گیرد. اولش نظام سلامت است. گفتم ده هزار میلیارد تومان امسال به نظام سلامت کمک می‌کنیم و مردم هم در خرید دارو خودشان، هم در مراجعه به بیمارستان هم خدای ناکرده در بستری شدن کاهش را مشاهده می‌کنند.. به هر حال شما اگر پول نقد به مردم می‌دهید در مسأله سلامت، اگر مردم اطمینان پیدا کنند که مخارج آنها کاهش پیدا کرده تمام بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار خواهیم داد. هزینه‌ها برای آنهایی که بیماری‌های سخت دارند کمر شکن است. همین دارویی که حداقل ۱۰۰ قلم اضافه می‌شود که بیمه آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد یک تحول بزرگ است. اینکه ما همه مردم را بیمه کنیم و بیمه نبودند یک کمک عمومی است به همه مردم. این یک طرف قصه و طرف دیگر که در طرح هدفمندی یارانه‌ها، در این مرحله افرادی که زندگی بسیار سختی دارند و در فشار هستند، به آنها یارانه کالایی تحت عنوان بسته امنیت غذایی پرداخت خواهد. البته در این مرحله، به همه آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی یا در این دو نهاد ثبت نام کردند و مجموعاً ۱۱ میلیون نفر می‌شوند، تعلق می‌گیرد. ما این ۱۱ میلیون نفر را تحت پوشش یارانه کالایی قرار می‌دهیم. این یارانه هم یکبار نیست، تلاش می‌کنیم در طول امسال تا پایان سال حداقل ۵ بار این یارانه کالایی را به این گروه پرداخت کنیم.
مجری:و کسانی که جزو این دو گروه نیستند؟
رییس‌ جمهوری: این ۱۱ میلیون نیازمندترین افراد هستند.
مجری:نیازمند هستند ولی ثبت نام نکردند در این دو نهاد.
رییس‌ جمهوری: هر کس ثبت نام کرده دریافت می‌کند. علاوه بر اینکه مردم ثبت نام و درآمدهای خودشان را اعلام کردند. البته ما به همه مردم اعتماد داریم و اعتماد می‌کنیم. مبنای ما هم نه تنها در مسأله یارانه در همه امور اعتماد به مردم و حمایت و کمک مردم در همه زمینه‌هاست.اما در عین حال اطلاعات پردازش می‌شود. در این پردازش اگر ما احساس کردیم افراد دیگری هستند که به همین شدت نیازمند هستند بر این یازده میلیون نفر اضافه خواهد شد. فعلاً اولین قدم این است که به این یازده میلیون نفر یارانه کالایی پرداخت خواهد شد. در پردازش اطلاعات اگر رسیدیم به افراد دیگری که نیازمند بودند به این یارانه و در توان ما بود به هر حال ببینید افرادی که انصراف دادند هر مقداری که انصراف بیشتر ‌شود ما این را اعلام خواهیم کرد و ما از محل انصراف مردم ۱۳۰۰ میلیارد تومان درآمد به دست آوردیم که خرج می‌کنیم در این مرحله و اعلام هم می‌کنیم که در چه مواردی مصرف خواهد شد. هر چه انصراف بیشتر شود درآمد دولت در این زمینه بیشتر خواهد شد و می‌تواند افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.
مجری:اگر این گزارش‌ها گزارش‌هایی باشد که مردم علاقمند شوند به انصراف می‌توانند در طول زمان انجام دهند.
رییس‌ جمهوری: در طول زمان می‌توانند مردم انصراف دهند و ما هم هر سه ماه یکبار به مردم گزارش می‌دهیم که اصلاً کل درآمدی که حاصل می‌شود در زمینه حامل‌های انرژی یا انصرافی که مردم دادند، این پول‌ها کجا صرف و خرج می‌شود که یک موردش نظام سلامت است. یک مورد بحث محیط زیست است. ما در محیط زیست مشکلات فراوانی در شهرهای بزرگ داریم و خطرات بزرگی مردم را تهدید می‌کند. در این زمینه اقدامات را از حالا شروع و آغاز کردیم .هم مترو در شهرهای بزرگ هم برای بنزین پاک و نفت گاز یورو۴، که البته شروعش در تهران و کرج و اراک بوده است. ما این را تا پایان سال گسترش می‌دهیم و کم‌کم به شهرهای بزرگ مثل مشهد، تبریز، اهواز و شهرهای بزرگ افزایش می‌دهیم . این بنزین پاک و نفت گازی که در این شهرهای بزرگ می‌آید و مصرف می‌شود آلودگی را به شدت کاهش می‌دهد. مسأله حمل و نقل عمومی هم وجود دارد و مسأله تغییر مواردی که سوخت مصرف می‌شود؛ از جمله موارد گرمازایی که در داخل خانه‌ها استفاده می‌شود. ما حدود ۲۰ میلیون بخاری را تغییر خواهیم داد که مصرف آنها به نصف کاهش پیدا کند. این هم برای محیط زیست مفید است و مهم برای مخارج مردم.
مجری:اینها برنامه‌های بلند مدت است آقای دکتر. یعنی خود دارندگان بخاری باید بخاری‌شان را تغییر دهند یا دولت به آنها کمک می‌کند.
رییس‌ جمهوری: دولت کمک می‌کند. در این زمینه اعتبار لازم را خود وزارت نفت برنامه‌ریزی خواهد کرد و به مردم اعلام خواهد کرد. در مجموع هم مصرف مردم و آلودگی کاهش پیدا می‌کند. ما در زمینه مترو در هر شهر بزرگ کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم. برای اینکه حمل و نقل‌های عمومی را نوسازی خواهیم کرد یک بخشی از این پول هم در زمینه محیط زیست مصرف می‌شود، بخش دیگری از بحث یارانه‌ها در زمینه تولید، مصرف می‌شود، مقصود ما این است که مردم ما در این مرحله مطلع بشوند که چه اقداماتی صورت گرفته و چه اقداماتی صورت خواهد گرفت و البته به طور مرتب این اطلاع‌رسانی به مردم خواهد شد که چه اقداماتی شده و چه اقداماتی خواهد شد.
در زمینه تولید ما چند کار را انجام می‌دهیم؛ اول در تولید برق است، چون برق اگر امروز فوری به آن کمک نکنیم در تابستان همین امسال مشکل خواهیم داشت و نباید بگذاریم برای مردم مشکلی پیش بیاید. ما حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به برق کمک می‌کنیم. در بخش تولید برق کمک می‌شود برای اینکه خاموشی ایجاد نشود و ما بتوانیم ترمیم کنیم. در واقع در سال‌های پیش فشارهای زیادی به این بخش وارد شده است. ۲۲۰۰ میلیارد تومان به صورت یارانه تسهیلات پرداخت می‌شود، چون سرمایه در گردش است بخش تولید و کارآفرینان از طریق بانک‌ها باید تأمین شود و خوب سود گاهی به گونه‌ای است که فشار زیادی بر تولید وارد می‌شود. ۲۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود برای این که ما بتوانیم یارانه‌ای پرداخت کنیم در سود تسهیلات و سرمایه در گردشی که برای تولید انجام می‌دهیم.
مجری:یعنی وام‌های با سود کم. در همین حوزه تولید، دو حوزه مهم هم داریم؛ یکی بخش اشتغال است و کشاورز. و بحث تولید در حوزه نفت، گاز و انرژی به طور کلی و انرژی فسیلی. الان به نظر می‌آید که گفته می‌شود گاه در سرمایه‌گذاری در بخش نفت ما کم کار کردیم یا نکردیم یا به نتیجه نرسیدیم. گاهی هم گفته می‌شود که در حوزه‌های مشترکی که با همسایگان داریم سهم ما کم است. به این بخش هم به عنوان تولید نگاه خواهید کرد و کمک و توسعه خواهید داد یا نه.
رییس‌ جمهوری: به این بخش کمک خواهیم کرد و این جزو برنامه‌ ما خواهد بود. منتها نه در داخل این بخش یارانه‌ها. زمینه نفت و گاز بسیار مهم است. ما قدم‌های بسیار مهمی در سال جاری برخواهیم داشت. البته در ماه‌های سال گذشته هم قدم‌های خوبی برداشته شده است. ان‌شاء‌الله امسال ۴ فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید، به این معنا که صد میلیون متر مکعب گاز اضافه می‌شود به تولید کشور و این معنایش این است که در زمستان امسال دست ما باز خواهد بود برای اینکه تولید ما دچار مشکل نشود. این اشتغالی که شما می‌گویید یکجایش اینجاست که ما در زمستان به‌خاطر اینکه گاز کم داریم به پتروشیمی گاز نمی‌دهیم و این تولید کاهش پیدا می‌کند به کارخانه‌ها گاز نمی‌دهیم و از طرفی هم ناچار می‌شویم به جای گاز به خیلی از این بخش‌های تولیدی نفت کوره بدهیم یا نفت گاز بدهیم آن هم از صرفه‌جویی است و آن هم باز یک درآمدی برای دولت حاصل می‌شود و می‌تواند قدم‌های بزرگی بردارد. البته این برنامه در همان منبع مشترکی که شما می‌گویید در پارس جنوبی ادامه پیدا می‌کند و در منابع و مخازن مشترک دیگر. اولاً مردم ما بدانند در این مدت در نفت تولید و فروش ما افزایش پیدا کرده است و ان‌شاء‌الله سال بعد هم در نفت و هم در گاز شاهد تحولات بسیار خوبی خواهیم بود؛ یعنی در سال ۹۴، چهار فاز دیگر در پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید، یعنی کل فازهایی که در طول سال‌های گذشته در پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شد، ۱۰ فاز تا امروز است. چهار فاز اضافه می‌شود و سال بعد هم چهار فاز دیگر و این روند ادامه دارد و ان‌شاء‌الله تا پایان این دولت همه فازهای پارس جنوبی به پایان برسد. در مسأله مصرف گاز در زمستان مشکل ما رفع می‌شود و پتروشیمی‌ها هم فعال‌تر می‌شوند. شما می‌دانید امسال چند واحد پتروشیمی افتتاح خواهد شد و به بهره‌برداری خواهد رسید .طرح‌های بسیار زیادی هم در سفرهایی که در استان‌های جنوب داشتم برای عمران و آبادی پیش‌بینی کردیم و از جمله آنها بحث پتروشیمی بود.
مجری:یک برنامه را باید اختصاص بدهیم درباره برنامه‌های نفت و گاز و پتروشیمی که این قول را از رییس‌ جمهوری می‌گیریم که در این زمینه صحبت کنند. البته سوال‌ها ادامه دارند.
رییس‌ جمهوری: دولت هر زمانی بتواند به مردم عزیز گزارش می‌دهد. آنها صاحبان اصلی کشور هستند و ما خادمان مردم هستیم، باید به ولی نعمت خودمان که مردم عزیز ما هستند گزارش بدهیم و به آنها بگوییم. در این زمینه نفت و گاز حرکت بسیار خوب است و مردم ان‌شاء‌الله در مقاطع مختلف هم امسال و هم سال آینده درباره طرح‌هایی خواهند شنید که به افتتاح می‌رسند و پروژه‌هایی که مثمر ثمر قرار می‌گیرند ان‌شاء‌الله.
مجری:البته نفت و گاز خیلی مهم است. به قولی ما روی نفت خوابیدیم. دومین کشور نفت و سومین صادر کننده گاز در جهان هستیم. قرار بود بخشی از درآمد قانونی هدفمندی یارانه‌ها برود به سمت کشاورزی. حالا با توجه به این مسأله که ما یک زمانی خودمان در خیلی از کالاهای اساسی که مربط به کشاورزی می‌شد خودکفا بودیم ولی الان این خودکفایی را از دست داده‌ایم. شما برنامه‌ای در بخش کشاورزی دارید؟
رییس‌ جمهوری: چند هفته پیش که از وزارت جهاد کشاورزی بازدید کردم و با مسئولانش مفصل صحبت کردیم، مصاحبه‌ای کردم و گفتم که در طول ۵ سال آینده چه تحولاتی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد. در همین چند ماهه‌ای که از عمر این دولت گذشته-حدود ۸ ماه از فعالیت این دولت گذشته- در بخش کشاوری شاهد تحول بزرگی هستیم. اولاً همین امسال آثار این تحول را خواهیم دید. مردم ما در همین گندم، جو و سایر بخش‌هایی که محصولات کشاورزی است خواهند دید که در سال گذشته توانستیم به موقع کود را برسانیم به کشاورزی که در سال قبل مشکلات بسیار فراوانی داشتند؛ چه حالا کودی که در داخل تأمین می‌شود و چه کودی که در خارج است. کلاً در نهادهای کشاورزی اقداماتی که باید انجام بگیرد انجام گرفته. مهم‌ترین مسأله تضمین قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم در شهریورماه بود. ما همیشه می‌آمدیم آخر سال در اسفند یا فروردین می‌گفتیم قیمت ما چقدر است. از شهریور اعلام کردیم که کلاً در کالاهای اساسی قیمت تضمینی‌ای که دولت تضمین می‌کند چه مقدار است و از آن جمله گندم بود. تاکنون هر محصول کشاورزی‌ای که دولت تضمین کرده و خریداری می‌کند نقداً پول به آنها پرداخت می‌شود، یعنی تا امروز هر چه از گندم خریداری شده - خریداری گندم شروع شده و بیش از ۲۰۰ هزار تن خریداری شده است- و همین طور ادامه دارد، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود و یکی از مشکلات که کشاورزان داشتند این بود که محصولشان را می‌فروختند و ماه‌ها برای دریافت پول معطل می‌شدند.
مجری:با قیمت پایین‌تراز بازار.
رییس‌ جمهوری: و ماه‌ها هم منتظر می‌ماندند که پول به آنها پرداخت شود. در زمینه وسایل کشاورزی اقدامات بسیار خوبی در زمینه کمباین و تراکتور صورت گرفته است.
مجری: تولید یا واردات بیشتر.
رییس‌ جمهوری: در هر دو زمینه اقدام شده است. کشاورزی ما ان‌شاء‌الله مثل همان نفت و گازی که اعلام کردم پیشرفت خواهد داشت.
مجری: اجازه بدهید برویم به سمت سیاست خارجی. در آنجا سوال زیاد داریم. طرح کنیم که اقلاً بتوانیم مباحث مهم آن حوزه را هم از زبان شما بشنویم. البته هدفمندی یارانه‌ها جای خیلی سوال دارد که ما این قول را از شما گرفتیم که باز هم سوال کنیم، چون اینقدر وسیع است که هر چه صحبت کنیم باز هم کم است. شما در بحث سیاست خارجی در صحبت‌هایتان اشاره‌ای کردید از ضرورت تشنج‌زدایی و به نوعی تعامل در سیاست خارجی. خیلی به این مطلب اشاره کرده‌اید. بفرمایید در این مسیر با توجه به صحبت‌هایی که شما کردید کجای این فرآیند هستیم؟
رییس‌ جمهوری: من قولی به مردم داده بودم.در موقع ثبت‌نام، همان موقعی که ثبت‌نام کردم برای ریاست جمهوری در وزارت کشور مصاحبه‌ای که کردم گفتم من اگر موفق بشوم، مسیر من آشتی است. هم در داخل و هم با دنیا. ما مسیر صلح و آشتی را هم در داخل و هم در خارج ادامه دادیم و خواهیم داد.
مجری:این کلیدی را هم که به مردم نشان دادید، باید به هر حال کمک کرده باشد.
رییس‌ جمهوری: کلید ما در اختیار مردم است و تدبیر مردم، کمک و حمایت مردم، کلید ما حضور مردم، تلاش مردم و اعتماد مردم و اعتماد ما به مردم است. اعتماد متقابل در بحث یارانه را هم گفتم که بنای ما بر اعتماد به مردم است و مردم هم ان‌شاء‌الله به دولت اعتماد خواهند داشت و ما کار را پیش می‌بریم. سیاست خارجی ما قدم‌های بسیار بلندی را برداشته است. البته ما باید حواسمان جمع باشد در سیاست‌خارجی قدم‌ها را محکم‌و استوار و حساب‌شده برداریم، در زمینه رفع تحریم‌ها و مسأله تحریم که ظلم بسیار بزرگی بر ملت ما بوده است.
ملت ما ضرر کرد و دنیا هم ضرر کرد در این فشار و در این ظلم. یک تعداد معدودی متأسفانه سود بردند که بعضی از ارقام و برخی افراد اعلام شد، به تدریج هم افراد دیگری هم اگر در این زمینه هستند خود به خود معرفی خواهد شد. شما دیدید که یک نفر ۹ هزار میلیارد تومان پول مردم را برداشت و هنوز هم ما نمی‌دانیم که این پول کی وصول می‌شود و کی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. اینها همه در سایه تحریم بود. تحریم، شفافیت را از بین می‌برد، در جامعه، در اقتصاد، خوب مردم ما خیلی خوشحال هستند که تحریم برداشته شود. یک اقلیت ناچیزی هم هستند که خیلی عصبانی‌اند که تحریم برداشته شود. چون بهشان لطمه می‌خورد. آن‌ها از این تحریم سوء استفاده کردند و متأسفانه برخی از تخریب‌های دولت هم از این ریشه نشات می‌گیرد. در تخریب آنها هم وجود دارند. البته تخریب عوامل متعددی دارد، یک عاملش این است و به هر حال می‌خواهند دولت را به حاشیه پردازی مشغول کنند و نگذارند دولت راه خودش را ادامه دهد. البته اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند، کار خوبی است. نقد سازنده لازم است و دولت هم استقبال می‌کند اما اتهام، دروغ، تخریب و هوچی‌بازی که عده‌ای شروع کرده‌اند خوب نیست. هنوز به مقطعی نرسیدیم که لازم بدانم، بیایم برای مردم توضیح بدهم، چون به هر حال عبور می‌کنیم. حالا اینها بیشتر دنبال این هستند که دولت را وادار کنند که از مسیر اصلی‌اش منحرف شود.
مجری:اجازه بدهید برگردیم به سیاست خارجی، چون این جزو سولات ما بود.
رییس‌ جمهوری: برمی‌گردم. منتها این نکته بسیار مهمی است که مردم ما باید مطلع باشند دولت به عنوان خادم مردم، هدفش بهبود زندگی مردم است. هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی و از این مسیر غافل نخواهد شد. دولت این مسیر را ادامه می‌دهد، اما عده‌ای هستند که دلشان نمی‌خواهد دولت موفق باشد، حالا یا قواعد بازی را بلد نیستند یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، تا جایی که مسأله نقد و انتقاد است ما استقبال می‌کنیم. نقد سازنده است و ما به شدت استقبال می‌کنیم. اما آنجایی که دروغ و تخریب است این به معنای مخالفت با منافع ملی است. مخالفت با دستور رهبری است. امسال سال فرهنگ و اقتصاد است. فرهنگ از اخلاق و ادب و برادری و تعاون شروع می‌شود. ما در بخش فرهنگ باید راست بگوییم. نباید دروغ بگوییم و تهمت بزنیم و نباید افترا بزنیم و شایعه‌پراکنی کنیم. البته من الان نیازی نمی‌بینم در این زمینه بیشتر توضیح دهم. چون مردم ما خودشان آگاه هستند و اگر زمانی لازم بود توضیح می‌دهم، نه به خاطر خودم، ما که به عنوان خادم مردم هستیم و مهم نیست. دولت نباید در مسیر خودش دچار مشکل شود. دولت نماینده اکثریت قاطع مردم است.
مردم خواهان بهبود زندگی هستند، خواهان همان آشتی هستند که هدف دولت است. اگر گروهی بخواهند رأی اکثریت مردم را نادیده بگیرند و لطمه بزنند به مسیری که مسیر دولت و منافع مردم است خوب آنجا خود مردم باید به صحنه بیایند و دولت برای مردم توضیح می‌دهد. من این را برای این گفتم که خیلی از دوستان با ارسال پیامک، تلفن، پیام، از من خواستند که من به شایعه پراکنی‌ها و تخریب‌گر‌ها امشب پاسخ دهم. من خواستم به آن دوستان بگویم الان زمانش نیست و نیازی نمی‌بینم. هر وقت نیاز بود توضیح می‌دهم برای مردم. هدف ما آشتی بوده؛ هم درسیاست داخلی و هم در سیاست خارجی.
امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است. جایگاه و نفوذ ایران در دنیا بهتر از گذشته است.روابط ما با همسایگان و غیر همسایگان روز به روز بهتر می‌شود. ما در میان همسایگان شاهد تحولی بسیار خوب در روابط با روسیه خواهیم بود. هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ سیاسی و در غیر همسایگان هم شاهد یک تحول بسیار خوب در ماه‌های آینده در روابط با چین خواهیم بود. بنابراین ما روابط‌مان را هم با همسایگان و هم با غیر همسایگان ادامه می‌دهیم. مخصوصاً در زمینه رفع تحریم و شکستن تحریم گام اول را برداشتیم، شما می‌دانید در زمینه بانکی امروز در تمام کالاهای اساسی روال ما روال معمول است. دیگر روال ایام تحریم نیست. در کالاها اساسی و دارو چه شرکت‌های خصوصی و چه دولت بخواهد وارد کند، ال‌سی باز می‌شود. در شعبات مختلف بانک‌های خارجی جنس وارد می‌شود، بعد از اینکه وارد شد پول پرداخت می‌شود، بر خلاف ماه‌های قبل که کل پول پرداخت می‌شد به طرف و آن هم از طریق یک واسطه آن هم با درصدهایی که این وسط گرفته می‌شد و با خطراتی که بود، امروز اولین قدم در شکسته‌شدن تحریم برداشته شده است. این غیر از آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی دلار است که باید واریز شود و به تدریج دارد واریز و استفاده می‌شود. کلاً ما شاهد یک تحول هستیم در نظام خرید. در زمینه کالاهای اساسی و دارو قدم بسیار مهمی برداشته شده است. ضمن اینکه ما در زمینه دستیابی به توافق نهایی با ۱+۵ قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم. در اینجا لازم می‌دانم از تیم مذاکره کننده از وزارت امور خارجه و از همه ارگان‌های دیگری که در کنار وزارت خارجه فعالیت می‌کنند، تشکر کنم. بار سنگینی بر دوش آنهاست. آنها به عنوان سربازان خط مقدم ما در سیاست خارجی هستند و دارند تلاش می‌کنند و ان‌شاء‌الله روندی که پیش می‌رود، پایان تحریم خواهد بود. منتها باید در این راه قدم به قدم پیش برویم و حساب شده باید قدم برداریم، مردم باید یاری کنند. باید کمک کنند که البته تاکنون این چنین بوده و رسانه‌ها هم باید حواسشان جمع باشد. در این زمینه آنچه مربوط به منافع ملی است مسأله دولت نیست، مسأله همه ملت و منافع کل کشور مطرح است. فقط می‌خواهم اعلام کنم که وضع درآمدی ما و بویژه درآمد ارزی ما در سال جاری به مراتب از سال گذشته بهتر خواهد بود و همچنین روند تعامل ما با نظام بانکی امروز به مراتب از سال گذشته بهتر است و در ماه‌های آینده بهتر خواهد شد.
مجری:آقای دکتر روحانی خیلی ممنون. ما این بخش را در سوالات داشتیم در سیاست داخلی . اما برگردیم به سیاست خارجی. تأکید حضرتعالی در لغو تحریم‌ها و اشاره به مذاکراتی که با ۱+۵ دارد جریان پیدا می‌کند و انجام می‌شود در فرمایشتان در سیاست خارجی پررنگ است. ما در زمینه مذاکراتی که دارد صورت می‌گیرد در حوزه هسته‌ای از محتوای مذاکرات اطلاعی نداریم. اما موضع‌گیری‌ها، صحبت‌ها، اشاراتی که صورت می‌گیرد، گاه ما را به این سوال می‌اندازد که بپرسیم در کجای مذاکرات هسته‌ای هستیم، اینکه مذاکرات را با نگاه خوشبینانه باید نگاه کنیم یا گاهی اوقات گفته می‌شود از طرف بعضی از رسانه‌ها یا در شبکه مجازی که اتفاقی نیفتاده یا نمی‌افتد. تحریم‌ها آیا برداشته خواهد شد، موضع‌گیری بعضی از دولتمردان کشورهای ۱+۵ را در این زمینه توضیح بدهید. ما کجای مذاکرات ۱+۵ هسته‌ای هستیم و دورنما چقدر خوشبینانه است.
رییس‌ جمهوری: عده‌ای معتقدند که ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت، مقصودم جنگ نظامی نیست. یعنی هیچ‌وقت ما نمی‌توانیم روابط‌مان را با دنیا معمولی کنیم. من این را نمی‌پذیرم.هیچ وقت قبول نداشتم و الان هم قبول ندارم. این معنایش این نیست که همه دنیا با ما یک روابط صمیمی خواهد داشت. مسلماً دنیا کشورهای مختلف و اهداف مختلف دارد. شرایط ما با آمریکا یک شرایط دشواری بوده و خواهد بود. مسائلی که با یک کشوری که سال‌ها با ما روابط خصمانه داشته و هنوز هم دارد، این نیست که به زودی حل و فصل شود. اما معتقدم با هر کشوری که ما دچار تنش هستیم می‌توانیم تنش را کاهش دهیم و تنش را کاهش دادیم. در همین چند ماه و با کشورهایی که دوست هستیم و روابط خوب داریم می‌توانیم این روابط را توسعه دهیم که این کار را شروع کردیم و داریم انجام می‌دهیم. شما امروز حضور سیاسی‌ها و اقتصادی‌ها را از کشورهای مختلف غربی و شرقی در تهران می‌بینید. این را می‌بینید و مشاهده می‌کنید که شرایط به چه صورت است. پس نقطه اول این است که آنهایی که معتقدند مسایل ما با دنیا حل نمی‌شود، به نظر من نظر آنها درست نیست. ما مسایلمان را با دنیا می‌توانیم حل بکنیم. البته برخی از مسایل پیچیده‌ است و یک روزه حل نمی‌شود. این نکته اول و نکته دوم در موضوع هسته‌ای است؛ ما تحریم را ظلم بزرگ بر مردممان می‌دانیم و باید این تحریم را برداریم. ما می‌توانیم این تحریم را برداریم. نکته سوم این است که در مذاکرات هسته‌ای ما از اول اعلام کردیم مذاکرات بر مبنای برد برد خواهد بود. معنایش این است که نه ما می‌خواهیم در این مذاکرات شکست بخوریم و نه می‌خواهیم طرف ما شکست بخورد. برای اینکه اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند در یک مذاکره طرف را شکست بدهد و خودش صد در صد پیروز شود اشتباه می‌کند. در دنیای سیاست اینجوری نیست. دنیای سیاست دنیایی است که شما یک قدم برمی‌دارید و طرف مقابل هم یک قدم برمی‌دارد تا به نقطه تعامل می‌رسیم. در زمینه هسته‌ای آنچه خط قرمز ماست حقوق ملت ماست. از حق ملت‌مان ما کوتاه نخواهیم آمد اما اینکه از این حقمان چطوری و به چه سبکی استفاده کنیم تندتر استفاده و کندتر استفاده کنیم، اینها وابسته به تصمیمات نظام ما است. اما از حق‌ما کوتاه نخواهیم آمد و هیچ‌جا نخواهیم گذاشت منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت‌ها یا متخاصمان و بیگانگان قرار بگیرد. تیمی که دارد مذاکره می‌کند مسایل را خوب متوجه می‌شود. متخصص این کار است و مسایل حقوقی و سیاسی را درک می‌کند و تجربه لازم را دارد. دلیلش هم این است که ما در مرحله اول توانستیم موفق بشویم؛ در حالی که بسیاری فکر می‌کردند این توفیق امکان‌پذیر نیست و در حال پیشرفت هستیم ما در مرحله نهایی وارد شدیم، اگر طرف مقابل ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و حفظ حقوق ملت ایران و منافع ایران حرکت بکند ما در زمان کوتاهی می‌توانیم مسایلمان را حل و فصل کنیم. دلیل‌اش این است که ما چیزی را مخفی نکردیم و نمی‌خواهیم مخفی کنیم. فعالیت ما صلح‌آمیز بوده و صلح‌آمیز خواهد بود. همه فعالیت ما با نظارت آژانس بوده و خواهد بود. دنیا هم فهمیده که مسیر تهدید و تحریم و فشار به سر آمده است. افکار عمومی دنیا هم پذیرای این نیست. آن کاری که غرب علیه ملت ایران قدم برداشت قطعاً ضد حقوق بشر بود. برای اینکه در خرید دارو و کالاهای اساسی به مردم ما فشار وارد کرد. مردمی که برای خرید گندم و داروی مورد نیاز خودشان به دلیل تحریم‌ غیرقانونی و غلط غرب دچار مشکل شد. این کار برخلاف حقوق بشر، اصول انسانی و چارچوب و مقررات بین‌المللی بوده است. پس افکار عمومی دنیا هم پذیرای این نیست که بخواهد این تحریم ادامه پیدا کند. دنیا امروز می‌بیند که ما با منطق با جهان حرف می‌زنیم. دنیای سیاست دنیای شعار نیست. آنهایی که فکر می‌کنند باید بلند و با لحن درشت صحبت کنیم تا در دنیا پیروز می‌شویم، مسایل سیاسی را خوب نمی‌شناسند. اگر ما می‌خواهیم با کشورهایی تقابل کنیم آن بحث دیگری است اما سیاست این دولت تعامل سازنده است. چشم‌انداز بیست ساله هم که این چشم‌انداز مقام معظم رهبری بعد از قانون اساسی مهم‌ترین سیاست ماست آنجا هم به ما گفته شده تعامل سازنده با دنیا. اگر مبنا تعامل سازنده است تعامل سازنده راه خودش را دارد و دولت این راه را به خوبی می‌داند که چه هست و در این راه موفق بوده تا امروز و موفق خواهد بود. اما اینکه شما می‌گویید خوش‌بینی و بدبینی، خوش‌بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد و باید ما واقع‌بین باشیم.
به سهم خودم با شناختی که از دنیا دارم و از این مسأله دارم و به خوبی مسأله را می‌شناسم، من بدبین نیستم اما آیا در همین زمان شش ماهه ما می‌توانیم به توافق برسیم یا کمی زودتر یا کمی دیرتر؛ البته به این بستگی دارد که طرف مقابل ما آماده باشد برای تعامل. کشور و ملت ما آماده است برای اینکه با منطق و استدلال و با تعامل سازنده با دنیا حرف بزند و پای میز مذاکره بنشیند و با منطق صحبت بکند. البته فشار، زور و سخن ناحق را هیچ وقت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.
مجری:یکی از مسایلی که آقای دکتر در بحث مذاکرات مطرح می‌شود، یعنی زمانی که ما پشت میز مذاکره می‌نشینیم، یک مثل معروف است یعنی اینکه یک چیزی می‌دهیم و یک چیزی می‌گیریم، من می‌خواهم بحث منابع ارزی را در اینجا مطرح کنم و امتیازهایی که قرار بود طرف‌های مقابل به ما بدهند. یکی از آن امتیازها خرید قطعات برای هواپیماهای ما بود. بفرمایید این بده بستان‌ها و این دادن و گرفتن‌ها چه پیامدهای اقتصادی دیگری برای کشور ما داشت.
رییس‌ جمهوری: آن‌چه ما می‌دهیم شفافیت بیشتر است نه چیز دیگر. آن‌چه جمهوری اسلامی ایران در این معامله داده و خواهد داد شفافیت بیشتر است، برای اعتماد بیشتر افکار عمومی دنیا. به دلیل اینکه ما هیچ وقت دنبال سلاح نبودیم و نخواهیم بود و هیچ باکی هم نداریم که این را شفاف‌تر کنیم تا همه اعتماد کنند، آن چیزی که می‌خواهیم بگیریم چیزی جز حق ما نیست، ما فرای حق چیزی نمی‌خواهیم. شکستن تحریم حق ما است. چیزی غیر از این نیست، برداشته شدن قطعنامه‌های ناحق سازمان ملل و تحریم‌های ناحق سازمان ملل، حق ملت ما است. چیزی فرای حق ما نیست. آنی هم که ما می‌خواهیم این است به هر حال برای شکستن تحریم قدم‌هایی برداشته شد، یعنی آنها تحریم پتروشیمی را برداشتند و در خودرو تحریم را برداشتند. در قطعات هواپیما تحریم را برداشتند و شما می‌دانید همه شرکت‌های مهم هواپیمایی دنیا برای فروش قطعه و تعمیرات اعلام کردند.
مجری:یعنی الان داد و ستد انجام می‌گیرد؟
رییس‌ جمهوری: بله. ما مشکلی نداریم. اقداماتی هم در این زمینه شروع شده است.در زمینه تعاملات بانکی البته همه تحریم برداشته نشده، اما یک قدم مهم برداشته شده و آن این‌که دارو و کالای اساسی ما عین روال سابق خرید می‌شود، بدون اینکه اضافه بدهیم، در حالی که قبلا مشکلات فراوانی برای ما بود، به همین دلیل است که به شما اعلام کردم که امسال قیمت داروی خارجی ۱۰درصد کاهش خواهد یافت. لوازم پزشکی همه‌اش کاهش پیدا کرده است. یعنی مثلاً لنز که خرید خارجی بوده یا استنت برای قلب کاهش پیدا کرده است. کاهش‌هایی که می‌گویم قیمت‌ها یک سوم و کمتر از یک سوم شده است. لوازم پزشکی و ملزوماتی که ما نیاز داریم کاهش یافته. بنابراین در همه این زمینه‌ها قدم خوبی برداشته شده است، اما در عین حال آن قدم اصلی این است که تمام تحریم‌ها برداشته شود، به دلیل اینکه این تحریم‌ها غیر قانونی است و در مذاکرات نهایی ان‌شاء‌الله این قدم‌ها برداشته خواهد شد.
مجری:به نظر می‌رسد سوای توسعه روابطی که با روسیه و چین به آن اشاره کردید در مذاکرات هسته و مذاکرات با ۱+۵ شاهد گرم‌تر شدن روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپای غربی هستیم، یعنی از رفت و آمدها، تماس‌ها و دیدارها که اشاره فرمودید و سفرهایی که دارد صورت می‌گیرد چنین پیداست، اما نتایج ملموس این تماس‌ها و رفت و آمدها چی بوده و چی هست. آیا منجر به سرمایه‌گذاری می‌شود، توسعه روابط در چه حوزه‌ای قرار است اتفاق بیفتد یا افتاده است.
رییس‌ جمهوری: ببینید سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران مورد اشتیاق همه آنهاست. برای حل و فصل مسایل سیاسی و اقتصادی در روابط بین‌الملل یک شبه این کار انجام نمی‌گیرد. امروز شرکت‌های خارجی هم اظهار علاقه می‌کنند و هم دارند مذاکره می‌کنند و حتی در بعضی از موارد مقدمات نوشتن قرارداد آماده می‌شود. البته شما می‌دانید وقتی سرمایه‌گذاری خارجی می‌خواهد انجام بگیرد باید مشکلات بانکی ما حل و فصل نهایی شود، چون طرف نمی‌تواند پولش را وارد چمدان کند و به ایران بیاورد یا اگر سود کرد با چمدان ببرد. اینها سیستم بانکی و تعاملات بانکی می‌خواهد. این تعاملات بانکی یک قدم حل و فصل شده است اما قدم‌های دیگری باقی مانده و در توافق نهایی اینها حل و فصل خواهد شد. این رفت و آمدها معنایش یک چیز است؛ وقتی وزرای خارجه به قول شما اروپای غربی به ایران سفر می‌کنند یا دیگران اهمیت دارد. یکی از وزرای خارجه اروپایی که آمده بود در همین هفته پیش با من دیدار داشت و می‌گفت من اولین سفر وزیر خارجه کشورم در طول ۹۰ سال گذشته به ایران است. اولین بار است که وزیر خارجه به اینجا می‌آید. به هر حال اینکه همه وزرای خارجه و نمایندگان مجلس دارند می‌آیند معنایش این است که همه به آینده امیدوارند. اینکه شما گفتید خوش بینی و بدبینی، معنی‌اش این است که آنها خوش‌بین هستند. آنها بیکار نیستند که به ایران بیایند و شرکت‌هایشان به ایران بیاید و سمینار بگذارند. صد نفر صد نفر از کارآفرینان بزرگشان به تهران و شهرهای بزرگ ایران بیایند و سمینار بگذارند .معلوم است همه امید دارند و خوش بین هستند، به دلیل اینکه قدم اول خوب برداشته شده و تا امروز هم قدم‌ها مناسب برداشته شده و با این روند اگر ما جلو برویم می‌توانیم با تأمین حقوق ملت ایران و با در نظر گرفتن همه خطوطی که به عنوان خطوط قرمز نظام است، ان‌شاء‌الله با عزت و حکمت و مصلحت کارمان را پیش ببریم و نه تنها در مسأله هسته‌ای و روابط ما با اروپا، بلکه امروز روابط با کشورهای دیگر هم رو به توسعه است. البته من به روسیه و چین اشاره کردم. شما می‌دانید با عمان، ترکیه و عراق و آذربایجان روابط ما بسیار گسترش پیدا کرده و همه کشورهایی دیگر. عربستان هم از طرف ما مانعی نیست. مشکل آنها برای منطقه است. امیدواریم آنها شرایط منطقه را خوب لمس کنند و بدانند بهترین راه برای منطقه صلح و برادری و امنیت و کنار زدن تروریست‌ها از این منطقه است و ان‌شاء‌الله آنها به همین نتجه برسند و روابط ما با آنها حل خواهد شد.
مجری:وقتی بحث مذاکرات با ۱+۵ پیش می‌آید خیلی‌ها برایشان این سوال پیش می‌آید که تنها در بحث هسته‌ای مذاکرات اتفاق می‌افتد و صحبت می‌شود یا ممکن است درباره مسأله حاشیه‌ای هم در مذاکرات صحبت شود.
رییس‌ جمهوری: ما غیر از مسأله آمریکا که روابط‌ش پیچیدگی خاص خودش را دارد با بقیه اعضاء ۱+۵ مسأله‌ای نداریم. خود به خود مذاکره و بحث می‌کنیم راجع به مسایل مختلف و ۱+۵ دو کشورش هم همین روسیه و چین هستند که روابط با آن‌ها خوب است و ان‌شاء‌الله روابط بهتری خوهیم داشت.
مجری:آقای دکتر روحانی، یک سوال درباره سیاست داخلی. مایل بودم آن فرمایشاتی که آنجا فرمودید اینجا بگویید که ما در حوزه سیاست داخلی با نکات مختلف و محورهای گوناگونی روبه‌رو هستیم. در دولت بحث تعامل بین قوا، بحث مخالفان دولت، بحث موافقان دولت، بحث اعتماد اجتماعی و مسایلی از این قبیل را داریم، جنابعالی در حوزه تعامل داخلی و سیاست داخلی کراراً از خوش‌بینی نسبت به پیشرفت امور و تعاملات داخلی صحبت کرده بودید آیا هنوز هم خوش‌بین هستید.
رییس‌ جمهوری: من باز هم خوش‌بین هستم. ببینید ملت ما ملت بسیار بزرگی است. ملت رشید و فهیمی است. اولاً ما باید بپذیریم که جناح‌های مختلف در این کشور هستند. احزاب مختلف حضور دارند. نظرات مختلف است و واحد نیست. اشکالی هم ندارد. ما باید نظرات مختلف را تحمل بکنیم. آستانه تحملمان را باید بالا ببریم. ما نباید به خاطر این نکته جزئی روبه‌روی هم قرار بگیریم. وضعیتی که در سال‌های قبل بود، قوا روبه‌روی هم بودند. حتی از هم شکایت می‌کردند. ما امروز روابط بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی داریم. حالا بحث یک نماینده یک نطق و یک کلام و یک سوال را مردم باید کنار بزنند. کلیت مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه با دولت روابط صمیمی دارد و روابط بسیار خوبی داریم. با قوه قضائیه هم روابط بسیار خوبی داریم. امروز قوای سه گانه با هم روابط بسیار خوبی دارند. به کمک هم می‌شتابند و به هم کمک می‌کنند و تفاهم و تعامل دارند. علاوه بر این، امروز اقوام و اقلیت‌های ما وضع بسیار خوبی در کشوردارند. سفر سیستان و بلوچستان خیلی برایم لذت‌بخش بود. برای اینکه دیدم آنجا شیعه و سنی در کنار هم هستند. بلوچ و زابلی و سیستانی کنار هم هستند. واقعاً برادرانه در کنار هم هستند. در جلسه علما وجلسه فرهیختگان در کنار هم از یکدیگرتجلیل و از هم تعریف می‌کردند. امروز کارهای مشترک دارند انجام می‌دهند. سیستان و بلوچستان استعداد بسیار زیادی برای شکوفایی دارد. ساحل جنوب ما تمام ساحل جنوب ما از سیستان و بلوچستان گرفته تا خوزستان استعداد بسیار زیادی برای شکوفایی دارد. هر چه شکوفاتر ، توسعه بیشتر و رشد فرهنگی بیشتر شود، در جوامع اختلافات کمتر می‌شود. ما نیاز به انسجام و وحدت داریم. شیعه و سنی اقلیت‌های دینی، تمام اقوام ایرانی و ایرانی هستند. همه از حقوق برابر شهروندی برخوردارند، تمام جناح‌هایی که قانون اساسی ما را قبول دارند، در چارچوب قانون دارند فعالیت می‌کنند. همه عزیز و محترمند و موافق و مخالف دولت همه عزیز و محترم و برای ما از حقوق برابر برخوردار هستند. تنها حرفی که ما داریم این است که چارچوب منافع ملی، چارچوب اخلاق ودیانت را مراعات بکنیم؛ همین. هیچ بحث دیگری اصلاً نداریم. همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها و آنهایی که تخریب می‌کنند و تعدادشان بسیار کم و قابل ذکر نیست بدانند که ما به هر حال زیر یک سقف داریم زندگی می‌کنیم و داخل یک قایق هستیم. نقد آنها روی چشم ما. نقد را قبول داریم، اما نگذارند اخلاق صدمه ببیند. یکی از سئوال‌های اصلی‌ام در انتخابات مسَأله اخلاق و تعامل سازنده با دنیا و احیای اقتصاد بود. همه آنها را دارم دنبال می‌کنم. من به همان قولی که به مردم از روز اول دادم، روزی که اعلام کردم ۲۲ فروردین سال قبل بود و هر چه که آن روز اعلام کردم و در روزی که ثبت‌نام کردم و در همه مناظره‌ها و سخنرانی‌ها اعلام کردم، به قول خودم وفادار خواهم بود. منتها مردم ما بدانند، برخی از موارد، یک روزه حل نمی‌شود. یک سری مسایلی داریم که به سیاست داخلی، وحدت و انسجام ما و به جناح‌ها مربوط می‌شود برخی از مسایل هست که زمان می‌برد. ما همه باید به هم کمک کنیم باید اوضاع را آماده‌تر بکنیم. عجله بعضی‌ها کار ما را سخت می‌کند. بعضی‌ها اینجا و آنجا می‌نویسد فلانی یادش رفته... من هیچ چیز را یادم نرفته است. الحمدالله حافظه‌ام خوب بوده و حافظه‌ام هنوز خوب است. به خوبی می‌دانم باید چه کار کنم. در کشور همه باید دست به دست هم بدهیم. قوا باید دست به دست هم بدهند. به قانون اساسی احترام کنیم. باید یادمان باشد که ما زیر پرچم رهبری انقلاب هستیم و به ولایت فقیه احترام بکنیم. همه ما باید به بزرگانمان احترام بکنیم. بزرگ‌ها را شکستن هنر نیست، این کار نه با مروت سازگار است نه با فرهنگ اسلامی سازگار و نه با فرهنگ ایرانی ما سازگار است. به بزرگانمان و بهم احترام کنیم. اگر اختلاف نظری داریم اختلاف نظرمان را بیان کنیم. تضارب آراء باشد اما احترام به همدیگر را نگه داریم و به اخلاقمان پایبند باشیم که ان‌شاء‌الله اینچنین خواهیم بود. ملت ما ملت زنده، رشید و بزرگی است و من اطمینان می‌دهم به ملت بزرگ و عزیزمان که دولت مسیری را که انتخاب کرده و قول داده، در این مسیر مستحکم قدم‌ها را برخواهد داشت. من هم به اقتصاد خوش‌بین هستم و به رونق اقتصادی که امسال سال رونق اقتصادی است. به ادامه مهار تورم خوش‌بینم. هم به اشتغال و هم در سیاست خارجی بدبین‌ نیستم. ما تعاملمان با دنیا ادامه پیدا خواهد کرد و همچنین در مسأله هسته‌ای ان‌شاء‌الله قدم به قدم به جلو حرکت خواهیم کرد.
مجری:خیلی ممنون می‌شوم از رییس شبکه یک که فرصت کوتاهی در اختیار من بگذارند و یک سوال بپرسم، چون بخش فرهنگ همیشه یک بخش مهجور و دور افتاده‌ای است و خیلی کم به آن توجه می‌شود. شما یک اشاره‌ای به بخش فرهنگ داشتید و گفتید سعی و تلاش می‌کنید که در بخش فرهنگ کمتر دخالت بکنید. آیا این جمله شما معنی‌اش این است که می‌خواهید بخش فرهنگ را ازچتر حمایتی خودتان خارج و بهش کم‌توجهی کنید یا اصلاً می‌خواهید دخالتی نکنید و مسئولیتی نسبت بهش بر عهده نگیرید؟

رییس‌ جمهوری: دخالت غیر از کمک است. ما به بخش فرهنگ باید کمک کنیم و حتماً کمک می‌کنیم. من از وضع دانشگاه‌های کشور راضی هستم. دانشگاه‌های ما بسیار پرنشاط و فعالند. از همینجا لازم می‌دانم از همه استادان دانشگاه و از همه دانشجویان عزیز و فرهنگیان که حالا این ایام، ایام فرهنگ و معلم است تشکر کنم. به همه آنها احترام می‌گذارم. در زمینه فرهنگ داریم قدم‌های خوبی برمی‌داریم. در شرکت‌های دانش‌بنیان قدم‌های خوبی برداشته شده. برای حرکت اینها، برای تجاری‌سازی فعالیت‌های آنها، معاونت فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌های ما، وزارت علوم ما، قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند. در زمینه فرهنگ این‌که می‌گویم دولت می‌خواهد مداخله‌اش را کم کند نظرم این است که کارشناسان و پیشکسوتان فرهنگ خودشان بیشتر به صحنه بیایند و بار را بر دوش بگیرند، انجمن‌های تخصصی به صحنه بیایند و ما دلمان می‌خواهد خیلی از مواردی که دولت وارد می‌شود آنها وارد شوند و در چارچوب قانون البته. قانون باید شفاف باشد، قانون باید اجرا شود در کشور ما، همه باید به قانون احترام کنیم؛ هم در فرهنگ و هم در زمینه ورزش. چون اسم ورزش هم برده نشد و شاید برخی از جوان‌های ما بخواهند الان برنامه ورزش را ببینند، برنامه ما زودتر ختم شود بهتر است. در ورزش هم از افتخارات فراوانی که در ماه‌های اخیر ورزشکاران آفریدند تشکر می‌کنم. ان‌شاء‌الله باز هم می‌آفرینند. جوانان ما، تلاش بسیار زیادی کردند.همچنین زنان ما که هفته قبل ایام به نام آنها بود و امسال نشاط خاصی را دیدیم در میان زنان. برای اولین بار نهاد ریاست جمهوری از همه زنان سفرا در تهران دعوت کرد و روز زن را معرفی کرد که بعضی‌ها مثل اینکه از این شادمانی و از این قدم مثبت ظاهراً یک کم ناراحت شدند. پیروزی ملت ما پیروزی همه است و آنهایی هم که منتقد دولت هستند به پیروزی‌ها احترام کنند. اینها همه قدم‌های موفقی بود که برداشته شد. ان‌شاء‌الله در همه این زمینه‌ها به کمک و حمایت مردم راه را ادامه خواهیم داد. کاملاً امیدوارم و کاملاً موفقیت را پیش روی ملت بزرگ ایران می‌بینم و ان‌شاء‌الله به زودی شاهد موفقیت‌های بیشتر در همه زمینه‌ها خواهیم بود..
مجری: ان‌شاء‌الله. تشکر می‌کنم. سوال زیاد داریم اما دیگر وقت نداریم.
رییس‌ جمهوری: قول می‌دهم باز هم در آینده نزدیک ان‌شاء‌الله فرصتی فراهم شود و در خدمت خبرنگاران عزیز، نمایندگان محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشم و صحبت کنیم. شما به نمایندگی از مردم به هر حال سوالات را مطرح می‌کنید، من از همین‌جا هم از شما سپاسگزارم و هم از صدا و سیما و هم از بینندگان و شنوندگان عزیزی که تا حالا تحمل کردند و سخنان ما را گوش کردند. برای همه آنها آرزوی توفیق می‌کنم. در پناه فاطمه اطهر(س) و در پناه حضرت امیرالمؤمنین(ع) که این ایام آغاز و پایانش به نام آن عزیزان است و همچنین در پناه اجرای احکام مقدس دین مبین اسلام و فرهنگ بسیار والای ایرانی که ان‌شاء‌الله همواره هویت ایرانی و اسلامی را به خوبی حفظ کنیم.
مجری: ما هم آرزو می‌کنیم که بینندگان عزیز پاسخ تعدادی از سوالاتی را که توانستیم با شما مطرح کنید دریافت کرده باشند. ان‌شاء‌الله تا فرصتی دیگر به اتفاق سرکار خانم حسنی دخت از محضر شما خداحافظی می‌کنیم و از بینندگان عزیز و محترم هم خداحافطی می‌کنیم. شبی خوب و آرام داشته باشید. خدا نگهدار.
رییس‌ جمهوری: خدا حافظ شما و خدا حافظ ملت بزرگ ایران.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد