مسجد بهلول

می گویند: مسجدی می ساختند، بهلول سر رسید و پرسید: چه می کنید؟گفتند: مسجد می سازیم.

گفت: برای چه؟

پاسخ دادند: برای چه ندارد، برای رضای خدا.

بهلول خواست میزان اخلاص بانیان خیر را به خودشان بفهماند، محرمانه سفارش داد سنگی تراشیدند و روی آن نوشتند «مسجد بهلول» شبانه آن را بالای سر در مسجد نصب کرد.

سازندگان مسجد روز بعد آمدند و دیدند بالای در مسجد نوشته شده است «مسجد بهلول». ناراحت شدند؛ بهلول را پیدا کردند و به باد کتک گرفتند که زحمات دیگران را به نام خودت قلمداد می کنی؟

بهلول گفت: مگر شما نگفتید که مسجد را برای خدا ساخته ایم؟ فرضا مردم اشتباه کنند و گمان کنند که من مسجد را ساخته ام، خدا که اشتباه نمی کند

امام و موسیقی

امام خمینی در 30 تیر 1358 در دیدار با کارکنان رادیو دریا، در حالی که انقلاب اولین ماه‌های عمر خود را می‌گذراند، به بیان مساله موسیقی پرداختند. ایشان موسیقی را از جمله چیزهایی که برای مغزهای جوانها مخدّر است و تخدیر می‏‌کند و انسان را از جدیت می‌اندازد، دانستند.

« اینکه می‏‌گویند که اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد آنها می‏‌روند از جای دیگر می‏‌گیرند موسیقی را، بگذار بگیرند از جای دیگر، شما عجالتاً آلوده نباشید؛ آنها هم کم‏‌کم برمی‏‌گردند به اینجا. این عذر نیست که اگر موسیقی در رادیو نباشد، آنها می‏‌روند از جای دیگر موسیقی می‏‌گیرند. حالا اگر از جای دیگر موسیقی بگیرند، ما باید به آنها موسیقی بدهیم؟! ما باید خیانت بکنیم؟! این خیانت است به یک مملکتی، خیانت است به جوانهای ما. این موسیقی را حذفش کنید بکلی، عوض این یک چیزی بگذارید آموزنده باشد».

امام گفتند مگر قرار است ما ‌هزار سال با آمریکا اختلاف داشته باشیم؟

در ادامه نقل قول‌ها از امام راحل در مورد مسائل مختلف،

 امروز روزنامه‌ها سخنان وزیر پیشیین سپاه و یکی از نمایندگان سابق سپاه را مورد توجه قرار داده‌اند.(ازسایت تابناک)

بهار از جمله روزنامه‌هایی است که سخنان رفیقدوست را مورد توجه قرار داده که در بخشی از آن گفته است: «دو روز بعد از ملاقات سپاه با رهبری که در آن نشست ایشان مطلب و استراتژی «نرمش قهرمانانه» را به کار بردند، خبرگزاری‌ها سراغ من آمدند و نظرم را جویا شدند. جوابم این بود که برداشت من این است که نرمش یعنی این‌که ما آماده گفت‌وگو شویم و قهرمانانه هم یعنی پشت سر رهبری حرکت کردن. یعنی هرچه ایشان می‌گویند همان را بگوییم. کمی عقب‌تر می‌روم. در زمان امام هم من چندبار مواردی شبیه این را گفتم که مورد اعتراض هم قرار نگرفت. الان هم تکرار می‌کنم. سوال ما این است که اگر با کسی دعوا کردیم، تا ابد قهر بکنیم یا این‌که برای حل مشکل حرف بزنیم. در قهر چه چیزی‌گیر ما می‌آید؟ یعنی ما به جرم این‌که نمی‌خواهیم با آمریکا رابطه داشته باشیم تمام جلسات سازمان ملل را ترک کنیم؟ این درست است یا این‌که مقتدرانه برویم و حرف خودمان را بزنیم.» وی در ادامه افزود: «به عنوان یک مقلد امام اگر امام دستور می‌دادند که به واشنگتن بروم دست ریگان را ببوسم، این کار را می‌کردم؛ تعلل هم نمی‌کردم. یک مطلب دیگر در زمان امام بود که اگر اشتباه گفته بودم حتما از سوی دفتر امام تکذیب می‌کردند. این‌که سال 62 یا 63 که وزیر سپاه شدم جایی برای استقرار نداشتم. فکر کردم که اگر امام اجازه دهند به لانه جاسوسی بروم و در آنجا مستقر شوم. در آن زمان هم در اختیار سپاه بود. جماران رفتم به حاج احمد آقا گفتم می‌خواهم یک چنین سوالی از امام بپرسم. ایشان با خنده گفتند برو خودت از امام سوال کن. امام گفتند چرا می‌خواهید به آنجا بروید. مگر قرار است ما ‌هزار سال با آمریکا اختلاف داشته باشیم. به آنجا نروید.

ادامه نوشته

نرمش قهرمانانه از نگاه قرآن

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
از زمانی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه واژه نرمش قهرمانانه را به کار بردند، بازار تحلیل ها و برداشت ها رونق گرفته است. عده ای، این تعبیر را – بدون توجه به سابقه آن در کلام رهبر انقلاب - ناشی از استیصال تفسیر کردند و عده ای تغییر تاکتیک نظام.

جدای از این تحلیل ها، در ابتدای امر، باید به این سوال پاسخ داده شود که در شرایطی که دشمن دست دوستی دراز می کند، وظیفه رهبر مسلمین در این زمان چه خواهد بود؟

وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۶۱) وَإِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللّهُ هُوَ الَّذِيَ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ (۶۲) سوره مبارکه انفال
 
ادامه نوشته

اتاق فکر چیست؟

به طور كلي نقش اوليه اتاق‌هاي فكر، ايجاد پل بين جهان ايده و عمل مي‌باشد.

ضرورت‌هاي وجود اتاق فكر

يكي از آسيب‌هاي جدي در حوزه مديريتي، گرفتار شدن تصميم گيرندگان در گير و دار مسايل اجرايي روزمره است. تا وقتي مديران سرگرم طي روال‌هاي از پيش تعيين شده ، شركت در جلسات، پاسخگويي به مراسلات و مانند اينها هستند، فرصت چنداني براي تفكر و انديشه نخواهند يافت و در خوشبينانه‌ترين حالت، اگر هم فرصت اين كار را بيابند در تصميم‌گيري ، تكيه بر تفكر منفرد دستيابي به موفقيت را تضمين نمي‌كند، بنابراين لازمه عبور از اين چالش، ايجاد ساختاري است كه بتوان از طريق آن فكر را غني و بارور ساخت.

پس مي‌توان گفت كه اتاق فكر، مركزي مطالعاتي پژوهشي است كه در آن مطالعات و تحقيقات كاربردي انجام مي‌شود و براي حل مسايل، خلق ايده‌هاي جديد و تدوين ايده‌‌هاي كلي شكل گرفته و پيشنهادهاي خام به سياست‌ها و برنامه‌هاي دقيق و قابل اجرا تبديل مي‌شود. در اتاق فكر، شكل‌گيري و توليد انديشه‌ها تقويت گرديده و از نابودي و به دست فراموشي سپرده شدن آنها جلوگيري ‌مي‌شود.

شايد موضوع اتاق فكر، موضوع تازه و نويي به نظر نرسد اما نقش ارزشمند اتاق‌‌هاي فكر در تعاملات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و تاثير مثبت آن در توسعه و ارتقاي سازمان‌ها، به‌ويژه سازمان‌هاي ارايه دهنده خدمات به قشرهاي متفاوت جامعه، باعث شده است كه اين تشكيلات غير‌ساختارمند گذشته، امروزه جايگاهي در ساختار سازمان‌ها پيدا كند.

اگر مديران در گذشته صرفا با تكيه بر دانش خود و حلقه محدود مشاوران به اداره امور عمومي سازمان همت مي‌گماردند، اينك با بهره‌گيري از چنين ساز و كاري نمي‌توانند به اداره همه جانبه امور بپردازند، درصورتي كه مي‌توانند در تصميم‌گيري خود با بهره‌گيري از تفكر جمعي، ضمن شناسايي فرصت‌ها، تهديدها و نقاط قوت و ضعف خطاپذيري عملكرد خود را به حداقل كاهش دهند.

اهتمام، تعهد و توجه ويژه اهل تفكر و سياست به اين كانون‌ها و همچنين بازبيني علمي مستمر و منظم آنها براي مصون ماندن از آسيب‌هاي احتمالي مساله‌اي ضروري است.

يكي از عادت‌‌هاي بدي كه دامنگير جامعه ماست، عمل پيش از تفكر يا تفكر پس از عمل است كه راه برون رفت از اين سيكل معيوب، نهادينه سازي الگوي عمل مبتني بر معرفت است. اتاق فكر، مغزي براي انديشيدن، ذهني براي پرواز كردن و فكري براي گشودن است. اتاق فكر عرصه‌اي است كه در آن خرد جمعي به منصه ظهور مي رسد . در اين فضا شركت‌كنندگان درخصوص مسايل و موضوعات مورد بحث به اجماعي همگاني دست مي‌يابند، چرا كه در اينجا ديگر از روابط قدرت خبري نيست.

ادامه نوشته

تحصیلات حضرت حجت السلام والمسلمین سیدحسن خمینی نوه امام بزرگوار

سفارشات مداوم حضرت امام و پدر بزرگوار سید حسن آقا بالاخره نتیجه بخش شده و ایشان در سال 1368 تحصیلات حوزوی خود را شروع می کند و چهار سال بعد یعنی یکسال قبل از فوت مرحوم سید احمد آقا (قده) رسما به لباس روحانیت ملبس می شود.

وی ابتدا در مدرسه رضویه و مدرسه کرمانیها مقدمات را خوانده و از سال 1372 به تحصیل در سطوح عالی می پردازد و تمام این مدت را در منزل پدر بزرگ خود یعنی مرحوم سلطانی طباطبایی (قده) و تحت نظر ایشان می گذارند.

اساتید بزرگواری که ایشان در دروس دوره های مختلف تحصیلی محضر مبارک آنها را درک کرده است از این قرار می باشد:

الف – اساتید محترم فقه و اصول
- مکاسب محرمه: آیت الله دوزدوزانی
- بیع: آیت الله پایانی (ره)، آیت الله العظمی سلطانی طباطبایی (ره)
- خیارات: آیت الله استادی
- رسائل و کفایه: آیت الله استادی، آیت الله موسوی بجنوردی

ب- اساتید محترم فلسفه و عرفان
- منظومه حاج ملاهادی سبزواری (مقدمه قیصری؛شرح تجرید): حجت الاسلام و المسلمین اسحق نیا
- منازل السائرین: آیت الله انصاری شیرازی
- اسفار: آیت الله العظمی جوادی آملی (2 سال)

ج- اساتید محترم خارج فقه و اصول
- مکاسب محرمه: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) (1 سال)
- مسائل مستحدثه: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
(قریب 1 سال)

- خیارات: آیت الله العظمی وحید خراسانی (3 سال)
- خمس، نکاح: حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (جمعا 5 سال)
- طهارت و خمس:
آیت الله محقق داماد (6 سال)
- اصول فقه:
آیت الله محقق داماد (11 سال)

ایشان همچنین در محضر اساتید بزرگواری نظیر: آیت الله العظمی موسوی اردبیلی ،آیت الله العظمی صانعی و آیت الله مومن نیز به تلمذ نشسته است.

 

ادامه نوشته

نامه امام علی(ع) به مالک اشتر

نامه امام علی(ع) به مالک اشتر:

ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم

نگاهش مکن ، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی

ادامه نوشته

سوغاتي خبرنگار مشرق از رامسر + عكس (بهشت زینبیه رامسر)

بهشت زينبيه رامسر ، آرامگاه جمعي از اصحاب حضرت روح الله است كه در انتظار قيام مولايشان بسر مي برند. روي مزار جمعي از اين شهيدان ، جملاتي از وصيت نامه آنان نقش بسته بود.
يكي از خبرنگاران گروه جهاد و مقاومت مشرق ، قصد سفري سياحتي داشت به رامسر. گفتيم جان جدت دست خالي برنگردي. گفت خيالتون راحت. رفت و برگشت و سوغات ما را هم داد.
بهشت زينبيه رامسر ، آرامگاه جمعي از اصحاب حضرت روح الله است كه در انتظار قيام مولايشان بسر مي برند. روي مزار جمعي از اين شهيدان ، جملاتي از وصيت نامه آنان نقش بسته بود. در اين شب جمعه ، چند لحظه اي را در محضر اين اساتيد رامسري تلمذ مي كنيم و نثار ارواح پرفتوحشان صلواتي مي فرستيم:

شهيد محمد مهدي رحيميان:
اي خالق جهانيان !‌چه زيبا شد به جبهه آمدم كه جانم را فداي حقيقت حقيقت و مكتب تو و عظمت تو و اسلام عزيز و وطنم كنم و آرزومندم كه خداي متعال در صورت استحقاق داشتن ، مرا شهيد بپذيرد.

عمق مشكلات پیش روی دولت قابل ذكر نیست

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:
عمق مشكلات پیش روی دولت قابل ذكر نیست
 
جمهوری اسلامی ایران در وهله اول باید از انقلاب، نظام و دستاوردهای خود صیانت كند و در وهله بعد با درایت و تدبیر از بحران‌های تحمیلی و منطقه‌ای به سلامت عبور كند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:همه ابعاد،حجم و عمق مشكلات به جای مانده و پیش روی دولت، برای مردم قابل ذكر نیست، ولی باید با اتكاء به فضل خداوند و همت و تلاش بی‌وقفه مدیران خدمتگزار و همراهی مردم، به تدریج بر مشكلات فائق آمد.

ادامه نوشته

استان ساحلی

امام جمعه محترم تنکابن :

حجت الاسلام والمسلمین سید داوود شاهچراغی در یادواره شهدای گرانقدر روستای برسه تنکابن در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از حضور یکایک مسئولین از جمله دکتر محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌ جمهور، طاهایی استاندار، هاشمی معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن و دیگر اقشار مختلف مردم شهید پرور تنکابن افزود: مدیران بسیار خوبی در سطح ملی داریم و ما باید نهایت استفاده را در جهت رشد و توسعه کشور ببریم و ایشان (دکتر نوبخت) یک ذخیره هستند و در هر جایی که باشند، موفق عمل می کنند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان تنکابن افزود: تبریک ما را به جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری ابلاغ نمائید.

وی در ادامه تصریح کرد: استان مازندران رتبه نخست را در خلق حماسه سیاسی 24 خرداد در سطح کشور بدست آورد، من یقین دارم جناب آقای مهندس طاهایی بعنوان فرزند منطقه و جناب آقای دکتر نوبخت در راستای تحقق عملی خواسته قانونی مردم منطقه در ایجاد استان جدید کمک و همراهی خواهند نمود.

حجت الاسلام شاهچراغی در پایان گفت: ایجاد استان جدید خواسته بحق و مطالبه قانونی مردم منطقه غرب مازندران و شرق گیلان است. و امیدوارم مسئولان امر توجه جدی به این مقوله داشته باشند.

قابل ذکر است که مهندس امانپور رئیس شورای اسلامی بخش خرم آباد نیز طی سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از حضور مسئولین، آحاد مردم و به خصوص دکتر محمد باقر نوبخت، به مطالبه بحق مردم  شرق گیلان و غرب مازندران در ایجاد استان جدید اشاره و تاکید کرد که این مطالبه و خواسته قانونی در دولت جناب آقای دکتر روحانی مورد توجه و عملی گردد.

کاریکاتور/ بمناسبت روز خبرنگار!

 بمناسبت روز خبرنگار

عالمی که پادشاه مغول را شیعه کرد چه کسی بود؟

عالمی که پادشاه مغول را شیعه کرد چه کسی بود؟


 

بیست و نهمین روز ماه رمضان با به دنیا آمدن عالم بزرگ شیعه، علامه حلی مصادف است. به همین مناسبت زندگی و گفته هایی درباره این عالم بزرگ را مرور می کنیم.
 
 
حرف نو : حسن بن یوسف مطهر حلى، معروف به «علامه حلى»، فقیه، محدث، مفسر، متکلم، ادیب و حکیم بزرگ اسلام و شیعه در روز 29 ماه مبارک رمضان سال 648 هجرى در شهر «حله» به دنیا آمد. شهری که بزرگانی مانند ابن ادریس، سید بن طاووس، محقق حلی، ابن فهد حلی از آنجا برخاسته‌اند.
ادامه نوشته