نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

نشست هم اندیشی فصلی خبرنگاران بارئیس فرهنگ وارشاد شهرستان رامسربرگزارشد.

نشست هم اندیشی فصلی خبرنگاران بارئیس فرهنگ وارشاد شهرستان رامسربرگزارشد. 

img_0017.jpg 

دراین نشست که باحضورگرم وصمیمی تمامی خبرنگاران واصحاب جرائد برگزارشد،حاج محمد شریفی ریاست فرهنگ وارشاد شهرستان رامسر ابتدا ضمن خوشامد گوئی وتسلیت وتعزیت ایام سوگواری سروروسالارشهیدان وبه اسارت رفتن خاندان آل ا...واربعین حسینی اظهارداشت:اگرنبود پیغام رسانی شیرزن کربلا(حضرت زینب کبری(س)،قطعاً حادثه کربلا آشکارنمی شد،وی درهمین راستا تصریح کرد:خبررسانی واطلاع رسانی شما خبرنگاران اگرمنصفانه ونقادانه باشد،هرظلمی راکه درهرکجای عالم باشد آشکارخواهد ساخت ،اگرخبرنگاردرصحنه باشد؟ وگرنه بابایکوت خبری مواجه خواهند شد. 

ادامه مطلب ...

استاندارمازندران:طی دوماه آینده 95درصد مدیران مازندران جابجا وبرکنارمی شوند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مازندران نخستین استان کشور در زمینه تغییر و تحولات مدیران است، گفت: طی دو ماه آینده 95 درصد مدیران مازندران جابه‌جا می‌شوند. خبرگزاری فارس: 95 درصد مدیران مازندران طی 2 ماه آینده جابه‌جا می‌شوند

ادامه مطلب ...

وزیر علوم طی حکمی 'ابوالفضل فراهانی' را به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور منصوب کرد.

 وزیر علوم طی حکمی ابوالفضل فراهانی را به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور منصوب کرد.( درج خبر20/9/92)

وزیر علوم طی حکمی 'ابوالفضل فراهانی' را به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور منصوب کرد. 
به مناسبت هفته پژوهش

رئیس دانشگاه پیام نور فردا از پژوهشگران برتر تقدیر می کند

ابوالفضل فراهانی پیش از این در سمت‌های معاونت پژوهشی، معاونت سنجش ، ریاست دانشکده علوم انسانی و مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی مراکز بین الملل دانشگاه پیام نور را برعهده داشته است. وی استاد تمام دانشگاه پیام نور است.

مراسم معارفه ریاست جدید دانشگاه با حضور هیات رسمی وزارت علوم در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار گردید.

فواید و اثرات جنگل بر محیط.

چکیده

جنگل، هدیه خدایی و نخستین دوست بشر به شمار می‌رود. هیچ یک از پدیده‌های طبیعت به اندازه جنگل در زندگی آدمیان نقش اساسی و سازنده ندارند.

انسان آغازین تنها در پناه جنگل توانست به حیات و تولید نسل خود ادامه دهد، او نیازمندیهای روزانه خود را از جنگل بدست می‌آورد. بدین سان احترام به درختان و احساس دوستی نسبت به آنها پدیده‌ای است که منشا بسیار دیرین در پندار انسانها دارد و افسانه‌های کهن اقوام و ملل مختلف جهان، سرشار از اساطیر گیاهی است.

واژگان کلیدی:  اکوسیستم، جغرافیا، جنگل درختان، زیست گاه، گیاهان، باران، بادهای سخت 

 

                                احمد برفی مدرس دانشگاه-منابع طبیعی،محیط زیست. 

 

مقدمه

جنگل‌ها زیستگاه‌های مهم جهان هستند که حدود یک سوم سطح خشکی‌های زمین را اشغال می‌کنند.

در حدود ۴۲۰ میلیون سال پیش در طی دوران سیلورین، گیاهان کهن و بندپایان باستانی شروع به انتشار در کره زمین کردند و طی میلیون‌ها سال با زیستگاه‌های گوناگون جهان سازگاری یافتند. در اولین جنگل‌ها، دم اسبیان عظیم‌الجثه، خزه‌های غول پیکر و سرخس‌هایی با ارتفاع بیش از ۴۰ پا غلبه یافته بودند. حیات روی کره زمین به تکامل خود ادامه داد و در اواخر پالئوزوئیک، بازدانگان پدید آمدند. تا دوره تریاسیک (۲۰۸-۲۴۵ میلیون سال پیش) بازدانگان قسمت اعظم جنگل‌های زمین را اشغال کردند. در دوره کرتاسه (۶۵-۱۴۴ میلیون سال پیش) اولین نهاندانگان (گیاهان گلدار) ظاهر شدند. آنها با حشرات، پرندگان و پستانداران، تکامل توأم یافتند و به سرعت انتشار یافتند، به طوری که تا پایان دوره کرتاسه بیشتر چشم اندازهای زمین را پوشاندند. چشم انداز زمین طی عصرهای یخبندان پلسیئتوسن مجدداً تغییر یافت، سطح کره زمین طی میلیون‌ها سال عمدتاً توسط جنگل‌های گرمسیری پوشیده شده بود تغییر کرد و جنگل‌های معتدله در نیمکره شمالی گسترش یافتند.

جنگل‌ها در آیین‌ها و رسوم سنتی، تکریم و تقدیس می‌شدند و در ادیان باستانی مورد پرستش قرار می‌گرفتند، ولی متأسفانه امروزه عمده ترین قربانیان تمدن بشری و صنعتی شدن، آن هستند و همانطور که جمعیت انسان طی چند هزار سال گذشته افزایش یافته‌است جنگل زدایی و آلودگی جنگل‌ها با روندی سریع پیش رفته‌است.

جنگلها در تمام نواحی زمین که قابلیت رشد درخت در آنها وجود دارد و از نظر ارتفاع در زیر خط درخت قرار دارند یافت می‌شوند، مگر اینکه بارش باران در آنجا کم بوده، یا تناوب آتش سوزیهای طبیعی زیاد باشد. جنگلها عمدتاً شامل تعداد زیادی از گونه‌های درختان با ارتفاع مختلف می‌باشند، و در کنار اینها درختچه‌ها و درختان جوان رشد می‌کنند، که سبب استفاده بهینه از نور آفتاب می‌شود. یک جنگل به شکل طبیعی اش، محل زندگی بسیاری از جانوران و گونه‌های گیاهی می‌باشد، و زیست توده آن در هر واحد سطح، در مقایسه با بیشتر زیست بومها زیادتر می‌باشد. از دیدگاه بوم‌شناختی، ممکن است یک جنگل از یک درختزار متمایز باشد. جنگل کم و بیش، تاج‌پوشی متراکم دارد، و شاخ و برگ درختان به هم می‌رسند یا این که در هم تنیده می‌شوند؛ یک درختزار عمدتاً تاج‌پوش (سایبان) بازی دارد، که مقداری نور خورشید از بین درختان نفوذ می‌کند. بیشتر از تمام مناطق دنیا جنگلهای برگ ریز معتدل بر اثر فعالیتهای انسان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. در اکثر مناطق معتدل، نواحی وسیعی از جنگلها برای احداث راههای کشاورزی از بین رفته‌اند. این فرایند چندین قرن پیش در اروپا آغاز شد و منجر به باقی‌ماندن تعداد کمی از جنگلهای خالی از سکنه شد. در شرق آمریکای شمالی، جنگل زدایی با ورود مهاجران اروپایی آغاز شد اما هنوزبه وسعت آنچه در اروپا رخ داده، نرسیده‌است.

ادامه مطلب ...