نظراتتان زینت بخش وبلاگ ماست

دوست من سلام حال که پنجره آشنائیمان را گشودی،با واژه های سرشار از مهر ومحبت ورودت را به گرمی

پذیراییم کلامت را به جان ودل می نگاریم،ازاینکه با شما و دیدگاهت آشنا می شویم برخود می بالیم. بیا در پذیرائی

دوستانه افکارمان دمی با هم باشیم.

نظراتتان زینت بخش وبلاگ ماست.

اهدای کتاب

اهدای کتاب، صدقه جاری در زندگی انسان‌ها

کتاب نقش اساسی و کلیدی در گسترش فرهنگ مطالعه و بالا بردن سواد اطلاعاتی مردم را داراست .با این وصف یکی از راه های جذب مشارکت های مردمی ،

اهداء کتاب به کتابخانه های عمومی است

اهدای کتاب (کتابخانه شهید بهشتی سلماس)

مسابقه کتابخوانی دی ماه 92

کتابخوانان گرامی برای شرکت در مسابقات کتابخوانی این ماه  و بهره مندی از جوایز نقدی آن تا پایان دی ماه فرصت باقی است، اطلاعات بیشتر را از کتابداران بخواهید

 

راه اندازی سایت ایران نمایه

 

به اطلاع اعضا،مراجعین و دوستداران کتابخانه می رسانم:

نرم افزار اینترنتی ایران نمایه به عنوان بزرگ ترین بانک تمام متن نشریات فارسی  در

  کتابخانه راه اندازی شد.

 

 که شامل ۱۵۰۰۰۰۰مقاله،نقد و گفتگو می باشد.

 ۱۴۰۰فصلنامه تخصصی و علمی

 ۷۰۰ماهنامه و دوماهنامه

 ۱۲۰هفته نامه و دو هفته نامه

 ۱۴۰ روزنامه از سال ۱۳۷۵ تاکنون

 مزایای ایران نمایه:

 -عضویت رایگان

 -امکان دانلود مقالات نشریات

 -امکان ارسال جدیدترین مطالب نشریات دلخواه به پست الکترونیک شما

 

به یاد داشته باشید هیچ پژوهشی بدون ایران نمایه کامل نیست.

 آدرس سایت:WWW.irannamaye.ir

ا صول معماری  و طراحی کتابخانه

کتابخانه و طراحی

۱. بخش اصلی کتابخانه(سالن مطالعه, قفسه باز, قفسه مجلات, قفسه بسته(کتب مرجع,اسناد و مدارک))
۲. بخش خدمات کتابخانه (اتاق های اداری , انبار , چاپ و تکثیر, اتاق سمعی بصری )

نکات مهم درطراحی:

۱. آرامش و سکوت محیط(محل استقرار_مصالح)

۲.در نظر گرفتن حداکثر انعطاف در بخش های مختلف(استفاده از پارتیشن های جدا کننده و…)

۳.تابش مستقیم نور خورشید در کتابخانه نامطلوب است ,لذا حدالمقدور سعی شود نور کتابخانه از طریق جبهه شمالی تامین گردد.

۴.دوری از سر و صدا و گرد و غبار.

۵.دسترسی به قسمت های عملیاتی و اتاق های مطالعه در طبقات متفاوت باید با راه پله صورت پذیرد,اما آسانسور نیز باید برای استفاده معلولین و حمل کتاب مهیا باشد .

۶.بار طبقات در قسمت های عملیاتی و مطالعه باید ≤m*m)/ KN )5 باشد.

۷.پهنای مسیر های رفت و آمد باید>m 1.2 و فضای میان قفسه ها باید حداقل m1.4-1.3عرض داشته باشد.

۸.از ایجاد تقاطع با تطابق مسیر کاربران ,کارمندان و حمل کتاب بپرهیزید.

۹.دسترسی به اتاق های مطالعه باید از طریق ورودی های مجهز به تجهیزات ایمنی کتاب انجام گیرد.

۱۰.طبقه آرشیو و بایگانی بهتر است در زیر زمین باشد,به دلیل بار زیاد روی کف طبقه.

مکانهای خاصی هم برای افراد معلول (استفاده کنندگان از صندلی پرخدار، و کسانی که از ناحیه چشم آسیب دیده اند) و برای فعالیتهای خاص (مطالعه ی میکروفیلم و تجهیزات گسترش یافته ، کامپیوترهای شخصی و پایانه ها، بکار بردن CD-ROM ، … وجود دارد، ( به راهنماییهای مربوط توجه نمایید) همچنین مکانهایی هم برای مطالعات فردی (اتاقکها، کیوسکها، اتاقهای کار انفرادی) مورد نیاز است، محلهای کار باید ترجیحاً در قسمتهای روشن ساخته شوند، فضای مورد نیاز برای یک محل ساده ی مطالعه / کار ۵/۲ و برای کامپیوتر شخصی با محل کار شخصی مقدار ۰/۴ می باشد.

حفظ امنیت در بخشهای مربوط به استفاده کنندگان کتابخانه بسیار ضروری است. اقدامات احتیاطی در برابر خطر حریق باید مطابق با آیین نامه ها و مقررات ساختمانهای دولتی و محلی باشد. نصب سیستم امنیتی در کتابخانه از سرقت جلوگیری کرده و زمانی که زنگ خطر به صدا در می آید، خروجیهای اضطراری توسط قفلهای امنیتی برقی و اتوماتیک بدون نظارت انسان بسته می شوند. استفاده از درهای اضطراری ایمن خودکار به همراه آژیرخای صوتی – تصوریری زیاد موثر نیست.

به دلیل بار گذاری زیاد طبقات و وضعیت دمایی ثابت و بهتر، قسمت بایگانی ترجیحاً در زیر زمین قرار می گیرد.
به خاطر نیاز فوق العاده به کنترل وضعیت دمایی، حمل و نقل و امور کارکنان، و انعطاف پذیری، /تغییر پذیری محدود، چیدن کتابها بر روی هم مثل یک برج، مناسب نیست. بهترین روش، تعیین مکانهای مرتبط و تا حد امکان بزرگ و بدون اختلاف سطح است. تقسیم بندی میان مخازن ثابت و سیستمهای فشرده ی ) متحرک، به شبکه ی ساختاری ستونها بستگی دارد.

نگهداری مجموعه ها و مواد خاص (مثل اسلاید های عکاسی ، فیلم و وسایل صوتی و ابزار اطلاع رسانی به علاوه کارتها، نقشه ها و آثار گرافیکی ) نیاز به دمای ویژه درونی دارند. محطی داخلی باید با تمام بخشهای کتابخانه تناسب داشته باشد یعنی در سرتاسر کتابخانه مساوی و یکسان نباشد. در قسمتهای اداری هم نباید دفتری با پلان باز وجود داشته باشد،با این وجود کنترل کامل مخازن در محیط ضروری است زیرا ساختار ساختمان نمی تواند به تنهایی شرایط مناسبی را فراهم نماید.

کتابخانه های عمومی، آثار علمی عمومی و دیگر ابزار اطلاع رسانی را عرضه می کنند که به طور مستقیم در قفسه های باز در دسترس هستند. وجود مجموعه های منظم و جستجوی موضوعی کتب به صورت چاپی و سایر امکانات، محدود به کتابخانه های عمومی بزرگتر می باشند. کتابخانه های عمومی هیچگونه وظایف آکادمیک یا اهداف بایگانی هم در آنها وجود ندارد. چنین کتابخانه هایی به راحتی در دسترس عموم بوده و توسط کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شوند. سطح علمی و. انتخاب کتابها و ارائه خدمات در کتابخانه های عمومی مطابق با نیازهای مراجعین است. کتابخانه به عنوان یک مرکز برقراری ارتباط برای تمام گروههای جامعه بوده و علاوه بر استفاده از روشهای نسبی فراهم کردن کتاب ، می تواند دارای بخشهای مطالعه ی مروری، بخش پرسشها و پیشنهادات شهروندان، یک غذاخوری امکانات گوش دادن به موسیقی، اتاقهای تفریحی و جلسات، و صندلیهای مطالعه برای گروهها و افراد دیگر باشد.

طراحی اتاق باید به گونه ای باشد که کودکان، بزرگسالان و جوانان را به خور جلب کند تا وقت خود را در فضاهای مجزا با پلان باز که مطالعات در آنجا انجام می شود بگذراند.

نورپردازی : نورپردازی باید فضائی راحت برای مطالعه را به وجود آورد. موجب خیرگی و خستگی نشود، میزان گرما را افزایش ندهد و به جلوه ساختمان بیفزاید، جهت برآوردن موارد ذکر شده دو نوع نور وجود دارد: نور مصنوعی و نور طبیعی.
نور پروژه هم از نور طبیعی و هم از نور مصنوعی سقفی استفاده شده است.
روشنایی توصیه شده:
اتاق‌های مطالعه روزنامه و مجلات( ۲۰۰ )
میزهای مطالعه کتابخانه‌های امانی( ۴۰۰ )
میزهای مطالعه کتابخانه‌های مرجع( ۶۰۰ )
پیشخوان‌ها ۶۰۰
مخزان بسته ۱۰۰
صحافی ۶۰۰

تهویه مطبوع : به منظور ایجاد بهترین شرایط برای نگهداری مواد و فنون فضا باید عاری از هر گونه گرد و غبار اعم از گاز، مایع و اسید باشد و دما و رطوبت تحت کنترل باشد، چنین شرایطی تنها با نصب دستگاه کامل تهویه مطبوع امکان‌پذیر است

انواع روشهای دسترسی به کتاب: 

الف: مخزن بسته: در این روش کتابها در فضایی ذخیره می شوند که صرفا دسترسی کارکنان به آنها مسیر است و مراجعه کنندگان می بایست کتاب مورد نظر خود را طریق آنها دریافت نمایند در این حالت پیش بینی باز شو و راهروهای بین قفسه اهمیت کمتری می یابند و در نتیجه سطح کمتری اشغال می شود. 

ب: مخزن باز: این نحوه کتاب عموماً در کتابخانه های علمی و تخصصی مانند دانشگاه ها و موسسات آموزشی رواج دارد. این روش نسبت به روش بسته جای بیشتری اشغال می کند زیرا باید جای کافی برای عبور خوانندگان و انتخاب کتاب توسط ایشان فراهم شود در این حالت محاسبه تعداد کتاب در هر متر مربع به شیوه آرایش قفسه ها بستگی دارد.

پ: دسترسی آزاد 

در این روش کتابها به صورت پراکنده چیده می شوند تا خوانندگان به مطالعه تشویق شوند. در اغلب کتابخانه های مدارس، بیمارستانها و کتابخانه های عمومی به این ترتیب کتاب ذخیره می شود. در این حالت قفسه های منحصر به فرد نیستند بلکه جزئی از طراحی داخل کتابخانه محسوب می شوند. در برخی مواقع قفسه ها در فضای سالن پراکنده شده و میزها در بین آنها قرار می گیرند. حال آنکه در برخی کتابخانه ها قفسه های به صورت نیمه منظم در گوشه ای چیده شده و فضاهای مطالعه در جای دیگر قرار می گیرند. طبیعی است که فضای دور میزها به میزان مراجعه بستگی دارد. در صورت بهره گیری از قفسه های مجزا باید به جای کافی برای بررسی کتاب روی میزها یا طاقچه های نزدیک قفسه ها در نظر گرفت. 

اهداف در طراحی کتابخانه: 

لازم است که فضا باز باشد و نور کافی و منظر مناسب از فضای باز بیرون (فضای سبز) داشته باشد. بطوریکه شخص مطالعه کننده همچنان خود را با محیط بیرون مرتبط حس کند. 

مبلمان بخش های مطالعه باید از نوع راحت بوده و جوابگوی مطالعه تفریحی مراجعین باشد

بخش مجلات و روزنامه ها در این کتابخانه پرطرفدار و فعال خواهد بود. باید فضای کافی به آن اختصاص داد و محیطی مطلوب و مبلمانی راحت و نظر و نور کافی برای آن در نظر گرفتم. 

تلفیق فضای باز و سالن ها در یک کتابخانه

کتابخانه عمومی Ingleside در شهر سانفرانسیسکو - ایالت کالیفرنیا با طراحی دو گروه معماران Fougeron Architecture و Group 4 Architecture، ساخته شد.

به گزارش خبرنگار ConsBank، این کتابخانه از یک سالن مطالعه اصلی، سالن مطالعه ویژه کودکان، سالن اجتماعات، اتاق پشتیبانی کارکنان و فضای سبزی ویژه مطالعه در بیرون از عمارت تشکیل شده است. طراحی این ساختمان به دلیل قرار گرفتن در مجاورت یکی از خیابانهای اصلی شهر، به شکل حرف انگلیسی L صورت گرفته که این امر سبب می شود سالنهای مطالعه و اجتماعات در کنج حیاط میانی قرار بگیرند و از سروصدای بیرون در امان بمانند. 

از مهمترین اِلِمان های نمای بیرونی، نیمکتهایی است که در مجاورت دیوارهای شیشه ای و در محوطه باز نصب شده و رابطه موزون و ساده ای را بین فضاهای داخلی و محوطه کتابخانه به وجود می آورد. عنصر دیگر در معماری بیرونی، سقفهای سایبانی شکل در بالای ساختمان و اطراف سالن مطالعه کودکان است که در آنها امکان استفاده از سلول های فتوولتاییک پیش بینی شده.

معماران این کتابخانه سعی کرده اند که در طراحی فضاهای داخلی ساختمان، صورت تاریخی دکوراسیون کتابخانه را با چیدمان مدرن همراه کنند. دیوارهای سالن مطالعه اصلی، از سقف تا زمین، پوشیده از کتاب است. طبقه های پایین تر به کتابهای عمومی و پرمخاطب اختصاص دارد و از ارتفاع 7 فوت (213 سانتیمتر) به بالا، کتابهای قدیمی و آثار هنری اهدایی اعضای کتابخانه قرار گرفته است.

برای تامین نور سالن ها، تعدادی نورگیر سقفی روی سقف شیب دار ساختمان کتابخانه نصب شده است که نور خورشید را به درون سالنها راه می دهد و امکان بیشترین استفاده از نور طبیعی را فراهم می آورد.

 http://rezasepahvand121.persianblog.ir/post/75 

مبانی کتابداری

 پیمان نامه حقوق کودک در سال ١٣۶٨/١٩٨٩ از سوی١٩١ کشور عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید و ایران هم در سال١٣٧٣ به صورت مشروط آن را پذیرفت. بر پایه ی ماده ی ۱۳و ۱۷ این پیمان نامه، کودک حق آزادی بیان دارد. او بدون توجه به مرزها باید امکان آزادی جست وجو، دریافت و ارائه اطلاعات وعقاید از هر گونه به شکل شفاهی، نوشتاری، آثار هنری و یا از طریق هر رسانه ای که کودک انتخاب می کند را داشته باشد.

حق دسترسی کودکان به اطلاعات
پیمان نامه حقوق کودک در سال ١٣۶٨/١٩٨٩ از سوی١٩١ کشور عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید و ایران هم در سال١٣٧٣ به صورت مشروط آن را پذیرفت. بر پایه ی ماده ی ۱۳و ۱۷ این پیمان نامه، کودک حق آزادی بیان دارد. او بدون توجه به مرزها باید امکان آزادی جست وجو، دریافت و ارائه اطلاعات وعقاید از هر گونه به شکل شفاهی، نوشتاری، آثار هنری و یا از طریق هر رسانه ای که کودک انتخاب می کند را داشته باشد. کشورهای عضو با آگاهی ازعملکرد مهم رسانه های گروهی تضمین خواهند کرد که کودک به اطلاعات و مطالبی که هدف آن ها ترویج رفاه اجتماعی، معنوی، اخلاقی و بهداشتی کودکان و نوجوانان است از منابع گوناگون ملی و بین المللی دسترسی پیدا کنند.
در این راستا، دولت ها، سازمان ها ی جامعه ی مدنی، کتابداران، معلمان، مربیان و پدران و مادران در فراهم آوردن امکانات لازم برای بهره مندی کودکان از این حقوق مسئول هستند. بنابراین، کتابخانه های کودکان و نوجوان (عمومی، آموزشگاهی) به شرط تحقق فضای فیزیکی و محتوایی آن ها، قابل دسترس ترین نهادهای فرهنگی خواهند بود که این حقوق را برای کودکان و نوجوانان فراهم می کنند.

پنج اصل رانگاناتان
پدر علوم کتابداری و اطلاع رسانی Shiyali Ramamrita Ranganathan شیالی راماریتا رانگاناتان تاریخ؟ هندوستان قوانینی پایه گذاشت که شالوده ی خدمات در کتابخانه ای آرمانی را تشکیل می دهند. پنج قانون کتابداری رانگاناتان که در سال ۱۹۳۱ در عباراتی سودمند و کوتاه تدوین و منتشر شد، امروزه نه در بیان، بلکه در محتوا و مفهوم، همچنان معتبر باقی مانده است.پنج اصل رانگاناتان به شرح زیر است::

  • کتاب برای استفاده است
  • هر خواننده ای کتابش
  • هر کتابی خواننده اش
  • در وقت خواننده صرفه جویی کنید
  • کتابخانه موجودی زنده و پویاست

اطلاعات Information
مجموعه ای از آگاهی ها است که مبنای تولید و اکتشاف دانش قرار می گیرد. اطلاعات، حقیقت یا مفهومی است که از طریق رسانه های اطلاعاتی ارایه می شود و زندگی پیچیده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امروز ما را هدایت میکندو عنصری حیاتی برای ادامه زندگی است.اطلاعات کمک می کند که به درستی برنامه ریزی شود وهمچنین در تحقیق و پیشرفت دانش ودر سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها نقش به سزایی دارد. زمانی که به واژه نامه مراجعه می کنیم، معنا یا املای واژه ی مورد جست و جو، حرکت بعدی ما را تعیین می کند که باید آن را چگونه بکار بریم .ویا زمانی که قصد تاسیس مدرسه ای را داریم، اطلاعاتی درباره ی وضع زمین ، محیط فرهنگی و جغرافیایی و زیستی بدست می آوریم تا بتوانیم با برنامه ریزی صحیح تصمیم بگیریم.

کتابداری و اطلاع رسانی Library & Information Science
کتابداری: دانشی است که به مطالعه و بررسی شیوه های گوناگون تولید دانش، گردآوری منابع اطلاعاتی با توجه به نیاز جامعه، نظم دادن و سازمان دهی منابع دانش اعم از :(کتاب، نشریه، لوح فشرده، بانک های اطلاعاتی، پایگاه اطلاعاتی، اینترنت و وب و...)، بازیابی و گسترش آن به کمک منابع اطلاعاتی و سازمان و مدیریت کتابخانه می پردازد و در این راستا می کوشد تا در وقت خواننده یا کار بر صرفه جویی نماید.
اطلاع رسانی: دانشی است که در باره کیفیت و کاربرد اطلاعات، نیروهای حاکم بر جریان اطلاعات و ابزارهای آماده سازی اطلاعات برای دسترسی و استفاده ی مطلوب از آن ها می پردازد. کار اطلاع رسانی پرداختن به آن بخش از دانش است که به تولید، گردآوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی، ترجمه، انتقال، تبدیل و کاربرد اطلاعات مربوط می شود. دانش اطلاع رسانی همچنین درباره ی ارائه ی اطلاعات به صورت طبیعی یا ساختگی و کاربرد قالب ها برای انتقال کامل اطلاعات و شیوه های آماده سازی آن ها و ابزارها و فنون آن، همچون: رایانه ها و روش های برنامه ریزی آن ها بحث می کند.

کتابخانه Library
کتابخانه نهادی اجتماعی است که با گرداوری سازماندهی و نگهداری هر مجموعه ای اعم از کتاب های چاپی، ادواری ها و سایر مواد نوشتاری، دیداری – شنیداری و الکترونیکی و همراه با خدمات کارکنان به منظور ایجاد تمهیدات و تسهیلاتی برای استفاده از این مواد که برای رفع نیاز های اطلاعاتی، پژوهشی، آموزشی یا تفریحی استفاده کنندگان ضروری است.کتابخانه باید قادر باشد تا همسایگان خود را به افرادی تبدیل کند که از روی عادت به کتابخانه می روند و خواننده کتاب هستند . علاوه بر موارد فوق کتابخانه حیاتی ترین عامل تبادل فکریست. برخی از انواع کتابخانه ها عبارتند از: کتابخانه ملی کتابخانه های عمومی،کتابخانه های کودکان و نوجوانان کتابخانه های آموزشگاهی، کتابخانه های تخصصی، کتابخانه های روستایی، کتابخانه های شخصی، کتابخانه های سیار، کتابخانه های نابینایان، کتابخانه های دانشگاهی، کتابخانه های بیمارستانی و... .

کتابخانه ی ملی National Library
در هر کشوری کتابخانه ملی، کتابخانه مادر است و در تمامیت خود آیینه تمام نمای فرهنگ معنوی هر قوم وملتی به شمار می رود. در هر کشور تنها یک کتابخانه ملی وجود دارد و می تواند ارزشمند ترین و معتبر ترین کتابخانه آن کشور باشد. کتابخانه ملی مسئولیت فراهم آوری و نگهداری از تمام آثار منتشرشده در کل کشوررابعهده دارد.این امر بر اساس قانون واسپاری (مصوبه ای قانونی است که به موجب آن افراد حقیقی یا حقوقی که اثری را در نسخه های متعدد به صورت عمومی منتشر کرده اند، موظفند یک یا بیش از یک نسخه آن را به مؤسسه های ملی واسپاری نظیر کتابخانه ملی تحویل دهند.)انجام می شود .در ایران بیشتر اقشار جامعه اعم از پژوهشگران، اهل قلم، استادان،دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند از کتابخانه ملی استفاده نمایند .
همچون: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ی عمومی Public Libraries
کتابخانه های عمومی یا همگانی کتابخانه هایی هستند که بیشتر با سرمایه عمومی و گاه توسط گروهی از افراد جامعه تاسیس شده و بطور رایگان ویا در برابر مبلغی جزیی در خدمت عموم مردم یک جامعه و یا یک منطقه هستند. این کتابخانه ها با فراهم آوری دانش و اطلاعات در گونه های مختلف اعم از مواد چاپی، دیداری ـ شنیداری و الکترونیکی به صورتی برابر ویکسان صرف نظر از نژاد، ملیت، سن، جنس، مذهب زبان، ناتوانی های جسمی و ذهنی وضعیت اقتصادی ووضعیت شغلی ودرجات تحصیلی وسواد در دسترس مردم قرار میگیرند. همچنین این کتابخانه ها ممکن است در خدمت عامه مردم باشند و یا به اقشار خاصی از استفاده کنندگان مانند کودکان، بیماران بیمارستان ها، زندانیان و ... خدمات ارائه دهند.
همچون: کتابخانه های وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابخانه های وابسته به شهرداری ها، کتابخانه های وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.، کتابخانه های عمومی وابسته به نهادهای غیردولتی
بخش کودکان در کتابخانه های عمومی:
کودکان و نوجوانان تا سن ١۵ و ١۶ سالگی خواست های خاص خود را دارند آنها نیازمند کتاب ها و منابعی مانند’. نشریات و منابع دیداری – شنیداری و غیره با موضوع های خاص، ویژگیهای زبانی و واژگانی و سبک نوشتاری خاص وکتابهایی با چاپ و قطع و صحافی مخصوص در خور سن خودشان هستند .علاوه بر این کتابداران کوشش میکنند با توجه به خلاقیت ذهنی کودکان و نوجوانان امکاناتی را برای برخورداری از سرگرمیها و بازیهای سالم و خلاق برای آنها فراهم کنند و کتابخانه را به جایی جذاب برای ترویج عادت مطالعه در میان کودکان تبدیل کنند . کتابداران این مراکز هم باید از توانایی و دانشهای ویژه ای برخوردار باشند . این بخش در کتابخانه های عمومی در کنار کتابخانه بزرگسالان و یا در تالار جداگانه ای قرار دارد و دارای بخش های امانت، کتاب مرجع و پیایند ها است.این بخش در کتابخانه های عمومی بدلیل ویژگی های گروه های سنی گوناگون به واحد های جداگانه ای تقسیم می شود ، که خردسالان وکودکان و نوجوانان برای یکدیگر مزاحمت ایجاد نکنند. اما در کنار این نوع مراکز اخیراً کتابخانه های مستقلی تنها برای گروه سنی خاص تشکیل شده است و تحت عنوان کتابخانه نوزادان و خردسالان، کتابخانه کودک وکتابخانه نوجوان فعالیت می کنند.
همچون: بخش کودکان کتابخانه حسینیه ارشاد

کتابخانه های تخصصی یا اختصاصی Special Libraries
کتابخانه ای است که برای کمک به اعضای یک سازمان یا یک موسسه و با هدف رفع نیاز های ویژه آنان تشکیل می شود و مجموعه آن هم به موضوع یا بخشی از موضوعات خاص اختصاص دارد. کتابخانه های تحقیقاتی نیز که با مجموعه تخصصی خود خدمات اطلاعاتی ویژه ای را به گروهی از کاربران و پژوهشگران ارائه می دهند جزو کتابخانه های تخصصی محسوب می شوند .بطور کلی عملکرد کتابخانه ی پژوهشی، مرکز اطلاعات، کتابخانه ی تحقیقاتی، و مرکز خدمات اطلاع رسانی هم مانند کتابخانه های تخصصی است. در کل کتابخانه ی تخصصی کتابخانه ای است که: ١) مجموعه ی آن از نظر موضوع ماهیت تخصصی دارد، ۲) به گروهی متخصص خدمات ارائه می کند، ۳) نیروی انسانی شاغل در این کتابخانه در یک رشته ی موضوعی تخصص دارد، و ۴) خدمات اختصاصی و ویژه ارائه می دهد. .
همچون : کتابخانه ی تحقیقاتی شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، کتابخانه ی ترویج خواندن خانه کتابدار کودک و نوجوان، کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه کودکان کتابخانه ملی ایران، مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، ...

کتابخانه های کودکان و نوجوانان Children libraries
علاوه بر آنچه در بخش کودکان و نوجوانان کتابخانه های عمومی اشاره شد و با توجه به اهمیتی که ارائه خدمات کتابخانه ای در سراسر دنیا و عصر امروز برای کودکان و خانواده هایشان دارد و همچنین اهمیت دسترسی به گنجنه ی دانش و منابع چند فرهنگی جهان ضرورت کتابخانه هایی با سطح کیفی سواد آموزی و فراگیری بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است . کتابخانه ها قادر خواهند بود کودکان و نوجوانان را برای شرکت در فعالیت های اجتماعی آماده سازند . این گونه کتابخانه ها باید پیوسته خود را با تغییرات روز افزون جامعه سازگار کنند و به نیازهای اطلاعاتی فرهنگی و تفریحی همه ی کودکان پاسخ دهند . تمام کودکان باید با کتابخانه های محل خود ماءنوس باشند ودر آن احساس راحتی کنند و مهارت و ورزیدگی های لازم را برای استفاده از کتابخانه بیاموزند .
همچون :کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه ی کودک خانه کتابدار کودک و نوجوان

کتابخانه نوزادان وخردسالان Babies and toddler libraries
نوزادان و خردسالان به دلیل ویژگی ها و توانایی های خاص جسمانی وحرکتی نیاز به کتابخانه مخصوص خود دارند. سالهای اخیر ایجاد کتابخانه های نوزادان نیز مورد توجه قرار گرفته است که می تواند شروع تازه ای برای این نوع کتابخانه ها باشد . بدیهی است که این مراکز منابع، وسایل وتجهیزات و نیروی انسانی خاص خود را نیاز دارد. مخاطبان این کتابخانه ها خردسالان ٠-۶ سال هستند . خدمات کتابخانه برای این گروه همراه با ارایه خدمات برای والدین آنان است. در سال های اخیر کتابخانه های عمومی دست به ابتکار جالبی زده ا ند . آنان با ارسال کارت های عضویت برای نوزادان در بیمارستان های اطراف کتابخانه ، آن ها را از بدو تولد به عضویت کتابخانه در می آورند . کتابخانه با ارسال بسته هایی شامل منابع ساده، لالایی ها، کتابهای پارچه ای و سباب بازی و . . . مناسب این گروه، آنان را از همان ابتدا با خواندن آشنا می کنند.

کتابخانه نوجوانان Youth libraries
دوره نوجوانی به دلیل ورود به دوران بلوغ مرحله خاصی در زندگی فرد به شمار می آید . به همین دلیل شاید نوجوانان چندان تمایلی به همجواری با کودکان کوچکتر از خود نداشته باشند، بنابراین توجه به آن ها و ارایه خدمات به نوجوانان در کتابخانه ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو در سال های اخیر توجه به ایجاد کتابخانه ویژه نوجوانان بیشتر دیده می شود. بسیاری از نوجوانان مطالعه شخصی و اختیاری را در این مرحله ای از زندگی کنار می گذارند. آشناسازی نوجوانان با طیف گسترده ی کتاب هایی که با علایق متغیرشان سازگار باشد، از جمله وظایف کتابداران و دیگر کسانی است که در جریان رشد و تغییرات روانی و احساسی آن ها قرار دارند. کتابخانه ها می توانند با فراهم آوری و دسترس پذیر کردن منابع و فضایی که رشد فکری، احساسی و اجتماعی نوجوانان را پرورش دهد، نقش مهم و موثری را در گذار موفقیت آمیز آن ها از مرحله ی کودکی به دوران نوجوانی ایفا کنند. مخاطبان این کتابخانه ها تمامی نوجوانان ۱٢- ۱۶ سال هستند.
همچون: کتابخانه نوجوانان در اصفهان

کتابخانه های آموزشگاهی School Libraries
جامعه دانش آموزان از مقطع پیش دبستان، سال های نخستین دبستان تا آخرین سال های دبیرستان به کتابخانه نیازمندند. بنابراین کتابخانه های آ موزشگاهی شامل کتابخانه های پیش دبستان، دبستان، دوره راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی و حتی کتابخانه کلاسی است . این کتابخانه هانه تنها به منظور پشتیبانی از برنامه های آموزشی مدرسه بلکه برای ترویج کتاب خوانی نیز فعالیت دارند . برای رسیدن به این امر با ارائه خدمات مربوط از طریق فراهم آوردن مواد ، امکانات و خدمات فردی و گروهی عملی می شود . کتابخانه آموزشگاهی باید بتواند پاسخگوی نیازهای آموزشی ، اطلاعاتی ، تحقیقاتی واوقات فراغت دانش آموزان و معلمان باشد و روحیه پژوهش و میل مطالعه را در آنها ایجاد نماید . در آموزش نوین این گونه کتابخانه ها اهمیت بسزایی دارد.
همچون : مجتمع آموزشی خرد

کتابخانه های کودکان و نوجوانان ویژه آسیب د ید گان جسمی - ذهنی
خدمات ویژه ومواد کتابخانه ای باید به استفاده کننده گانی که به هر دلیل نمی توانند از خدمات عادی کتابخانه استفاده کنند مانند آسیب دیدگان جسمی – ذهنی ارائه شود . آشنا کردن کودکان با کتاب وکتابخانه و ایجاد عادت به مطالعه به منظور برخورداری از زندگی لذت بخش ، پی بردن به استعداد ها و توانایی های فردی و ایجاد علاقه و امید در افراد معلول و تشویق آنان برای کسب استقلال فردی امکان پذیر خواهد بود. این کتابخانه ها با ایجاد فضایی مناسب برای رشد توانمندی های ذهنی و مهارتی کودکان کم توان جسمی و مناسب . سازی منابع و تجهیزات ویژه ی کودکان و نوجوانان نابینا، ناشنوا و آسیب دیدگان جسمی، همچون: کتاب گویا(صدای ضبط شده، صدای مصنوعی)، کتاب لمسی، کتاب بریل، کتاب چاپ درشت، کتاب مناسب سازی شده برای ناشنوایان، نوارهای ویدئویی (قصه گویی به زبان اشاره) و وسایل و تجهیزات کمکی، مانند: دستگاه تایپ پرکینز، کامپیوتر برجسته نگار، دستگاه به دید، ضبط صوت، ... وجود داشته باشد.
معماری داخلی این کتابخانه ها باید با توجه به نوع معلولیت، برای استفاده ی راحت و ایمن این گونه مخاطبان طراحی شوند. استفاده از اتاق های مطالعه ی تک نفره با تجهیزات مناسب، حذف هرگونه عوامل خطرزا همچون: ورودی های نامناسب، شیب های خطرناک، مسیرهای بدون دید، و موانع به ظاهر کوچک در مسیر عبور کودکان باید رفع شوند. استفاده از روکش های نرم برای ستون ها و سطوح سر راه و نصب نشانه های گویا یا لمسی از جمله مواردی هستند که باید به آن ها توجه کرد.
همچون: کتابخانه های فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کتابخانه های روستایی Rural Libraries
این نوع کتابخانه با ارائه ی خدمات با هدف پرورش فکر و افزایش مهارت روستاییان و روستایاران تشکیل می شوند . کتابخانه های روستایی با ارائه خدمات عمومی و جنبی، گذران اوقات فراغت و سرگرمی فکری روستاییان را ممکن می سازد و با تأمین منابع، در توسعه ی پایدار کشاورزی و عمران روستایی نقش پشتیبان اطلاعاتی را ایفا می کند. به این ترتیب، در تمام طرح ها و پروژه های روستایی و کشاورزی، جایگاه ویژه ای دارد. به عبارتی، پایگاه و مرکز گردآوری و پخش اطلاعات روستا، کتابخانه ی روستایی است. نقش دیگر کتابخانه ی روستایی، پشتیبانی از سواد آموزی و یادگیری مداوم است. کسب دانش های لازم برای بهبود کیفیت زندگی و ترویج دانش کشاورزی و دامپروری و تولید صنایع و محصولات جانبی کشاورزی در میان آن ها، از دغدغه های اصلی کتابخانه های روستایی است. دولت ها و نهاد های غیردولتی می کوشند با بهره گیری از فنآوری های جدید اطلاع رسانی برای ارتقای سطح زندگی ساکنان روستاها، از مهاجرت آن ها به شهرها بکاهند و کتابخانه های روستایی می توانند ابزاری برای تحقق این منظور باشند
همچون: کتابخانه روستای خنگ، کتابخانه روستای ناچیت، کتابخانه روستای چایخانسر

کتابخانه های سیار Mobile Libraries
کتابخانه هایی هستند که به ساکنین نقاط دوردست کشو ویا گاهی محله های دور وحاشیه شهر ها و شهرکها و مناطقی که مردم در آنجا به کتابخانه عمومی دسترسی ندارند و رفتن به کتابخانه به سادگی میسر نیست کتاب می رسانند . این کتابخانه ها معمولا" خدمات کتاب رسانی را به کمک وسیله نقلیه چون مینی بوس، اتوبوس و گاهی به صورت صندوق، خورجین و سبد که بر پشت موتور یا قاطر حمل می شود و یا اشکال دیگر انجام می دهند. کارکرد اصلی کتابخانه ی سیار نیز مانند دیگر کتابخانه ها، به جریان انداختن اطلاعات و خدمات به جامعه ی تحت پوشش است.
همچون: کتابخانه سیار ساویسا مهوار در اسلام شهر (وابسته به شورای کتاب کودک)کتابخانه های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه سیار ناشنوایان حسینیه ارشاد

کتابخانه های بیمارستانی Hospital libraries
کتابخانه های بیمارستانی با دو کاربرد متفاوت مطرح است: ١- کتابخانه ای که در بیمارستان ها و سایر مراکز پزشکی ایجاد می شود و هدف آ ن اطلاع رسانی به جامعه پزشکی مربوطه مانند : پزشکان،پرستاران، تکنسین های آزمایشگاه ،پیرا پزشکان و مدیران بیمارستان است. که البته این تعریف مورد نظر ما نیست. ٢-کتا بخانه ای عمومی است که برای ارائه خدمات به بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند و یا کارمندان آن مرکز ایجاد می شود . این مراکز گاهی توسط خود بیمارستان ، یا سازمان های علاقمند ویا خیریه و یا کتابخانه های عمومی اداره می شود . در حال حاضر در بخش کودکان بیمارستان ها و یا بیمارستان های ویژه ی کودکان خدماتی توسط سازمان های غیردولتی و یا خود بیمارستان ارائه می شود.
.همچون : کتابخانه بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک

کتابخانه های مساجد Mosque Libraries
کتابخانه های مساجد هم دو کاربری دارد: گاهی مجموعه کوچکی از کتاب های دینی است که در یکی از شبستان های مسجد و یا در جوار آن و یا گاهی در کنار منبر و محراب نگهداری می شود تا در دسترس عموم قرار گیرد .اما از سال ١٣٧٢که ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد تأسیس شد برنامه ریزی و ساماندهی این کتابخانه ها به شکل دیگری شروع شد. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی نیز به کتابخانه های مساجد کتاب ارسال می کند. افرادی که از این کتابخانه ها استفاده می کنند بیشتر دانش آموزان و دانشجویان محلی هستند که می توانند کتاب امانت بگیرند. معمولاً کتابدار و اعضای استفاده کننده از اهالی یک محل هستند و کار در این کتابخانه ها داوطلبانه انجام می شود. هدف اصلی کتابخانه های مساجد خدمت به جامعه مومنان و سایر شهروندان به ویژه اهالی محل است.

کتابخانه های زندان Prison Libraries
نهاد یا سازمان تأدیبی که افراد در آن مرکز به صورت بازداشت بسر می برند زندان و کتابخانه ای هم که در محل بازداشگاه برای استفاده زندانیان ایجاد می شود کتابخانه زندان می گویند. هدف از این کتابخانه ها کمک کردن به زندانیان برای بدست آوردن شرایط مطلوب برای بازگشت به زندگی در اجتماع است.از وظایف این کتابخانه ها:
١)ایجاد و تقویت عادت به مطالعه در زندانیان؛٢)حمایت از خود آموزی وآموزش های انفرادی تحصیلات رسمی در تمام سطوح ؛ ٣)پرورش خلاقیت های فردی ؛ ۴) فراهم آوردن دسترسی زندانیان به اطلاعات مورد نیاز در زمینه های مختلف ؛ ۵)تأمین نیاز های برنامه های باز پروری فرهنگی ؛ ۶) پر کردن اوقات فراغت ؛ ٧)ایجاد علائق مثبت در افراد ؛ ٨)فراهم آوردن مواد خواندنی شغلی و حرفه ای برای کارکنان.
این مسئله در کانون های اصلاح وتربیت که محل نگهداری از کودکان ، نوجوانان و جوانان بزهکار است ،از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کتابخانه های شخصی یا خانوادگی (Family Libries) Private Libraries
کتابخانه های شخصی یا خانوادگی یا خصوصی مجموعه ای از کتاب های گردآوری شده توسط افراد برای استفاده ی شخصی و کسب لذت است ونشان دهنده علایق و سلیقه های یک شخص یا افراد یک خانواده است تا یک جامعه و معمولا" برای تهیه آن از بودجه عمومی استفاده نمی شود.

کتابخانه خانگی Home Library
کتابخانه خانگی کتابخانه کوچکی است که در یک خانه شخصی، مجتمع های مسکونی تشکیل شود و یا مادران می توانند با کمک هم اتاقی در محله اشان را به این کار اختصاص دهند. این کتابخانه ها برای استفاده ی کودکان و نوجوانان محل و یا افراد مسن که به دلایل گوناگون نمی توانند از خدمات جاری کتابخانه های عمومی استفاده نمایند توسط افراد علاقمند دایر می شود. تشکیل چنین کتابخانه هایی یک اقدام شخصی است . کتابخانه خانگی در واقع جانشین ساده ای برای کتابخانه های عمومی است ، با این تفاوت که افراد در این کتابخانه ها همچون خانه خود احساس راحتی می کنند و آنجا را مانند خانه خود می پندارند و با کتابدارانش هم صمیمی تر هستند . در کتابخانه های خانگی کودکان و نوجوانان از توجه و مراقبت بیشتری برخوردارند . این کتابخانه ها معمولاً در یک اتاق جداگانه و یا گوشه ای از اتاق نشیمن خانه با تعداد محدودی قفسه تشکیل می شود . افراد می توانند با عضویت در کتابخانه های خانگی کتاب امانت ببرند و در سایر فعالیت های کتابخانه مشارکت نمایند . مجموعه این کتابخانه ها با یکدیگر متفاوت هستند . گاهی بیش از ٢٠٠٠و گاهی کمتر از ١٠٠ جلد کتاب دارند. از جنبه کیفیت هم با هم فرق دارند زیرا مراجعه کنندگان هم متفاوت هستند . سا عت کار و نوع پذیرش اعضأ و اداره آنجا هم متفاوت است. گاهی پاره ای از آنها هفته ای یکبار و گاهی بیشتر به مراجعین خدمات ارایه می دهند. اداره این مراکز گاهی توسط یک فرد و گاهی به شکل تعاونی و به صورت داوطلب اداره می شود و حق عضویت هم متغیر است.

مخاطب clientele
مجموع استفاده کنندگان و امانت گیرندگان منابع مطالعاتی از کتابخانه، به ویژه مجموع کسانی که با عضویت، از خدمات یک کتابخانه بهره مند می شوند، مخاطبان یک کتابخانه هستند. در باره ی مخاطبان کتابخانه های کودکان، دستاوردهای پژوهشی در زمینه ی رشد و پرورش کودک، به شناخت دوره های رشد و پرورش زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی در کودکان انجامیده است، که در شناسایی بهتر و ارائه ی خدمات کتابخانه ای متناسب با هر یک نقش بسیار دارد. آهنگ پیشرفت تمامی کودکان در پیمودن این مراحل یکسان نیست. این ویژگی ها در بسیاری از کودکان در گروه سنی معینی بروز می کند. کودکان برای پشت سر گذراندن هر مرحله ی خاص از رشد، به کتاب هایی (منابع مطالعاتی ) ویژه نیاز دارند. این منابع پیشروی آن ها را به سوی مرحله ی بعدی ممکن می سازند. به همین سبب، شناخت گوناگونی رشد و پرورش کودک برای تمامی کسانی که با کودکان و نوجوانان سرو کار دارند، سودمند است.

خواندن Reading
خواندن زیر مجموعه مطالعه است. ومطالعه بررسی عمیق و همه جانبه یک مقوله است و شامل خوب دیدن، خوب شنیدن و لمس کردن و چشیدن ، تجربه کردن ، پرسش کردن و به دنبال پاسخ ها بودن است. ولی خواندن عملی است که در آن علائم نوشتاری شناسایی می شود ، علائم نوشتاری به صوتی تبدیل و مجموعه علائم و آواها درک می شود و در نتیجه معنا از آن بدست می آید. بدیهی است این درک بی هدف نخواهد بود. خواننده گاه به قصد آموختن، زمانی با هدف آگاه شدن و در جایی برای قصد لذت بردن و پر کردن اوقات فراغت به آن روی می آورد.با توجه به ویژگی های کودکان پی می بریم که صرف نظر از نیاز های ابتدایی که بیشتر جنبه زیستی دارد ، انسان در تمام فعالیت های ذهنی وراهبردی خود به خواندن نیاز دارد. خواندن عملی اکتسابی است که باید زمینه و بستر مناسب آن به وجود آید. پایگاه هایی که در ایجاد عادت به مطالعه و خواندن نقش سازنده دارند :١)خانواده ؛ ٢) مدرسه؛ ٣ ) کتابخانه های عمومی و۴)سایر رسانه های گروهی اند. در یک جمع بندی اگر همه ی رسانه ها اعم از چاپی و صوتی و تصویری در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل کنند، نه تنها مخل خواندن نیستند بلکه گزیده خواندن و خوب خواندن و عمیق خواندن را ترویج می کنند بطوریکه مطالعه وخواندن به عنوان یک ارزش در جامعه نهادینه می شود.

کتابدار Librarian
در یک تعریف کلی کتابدار کسی است که با داشتن دانش کتابداری، به کار کتابداری و امور فنی آن اشتغال دارد. اما نباید فراموش کرد که کتابداری ترکیبی از زمینه های دانش، مهارت فنی و انسان گرایی است. از جنبه ی اخلاق کتابداری، کتابدار در هر یک از انواع کتابخانه ها باید این گونه تربیت شو د:
١-نسبت به نظریه های مختلف فردی بی طرف باشد و اجازه دهد هر کس با هر اندیشه ای آزادانه حرفش را بزند.
٢-برای آزادی حرمت قائل شود و آن را حفظ کند و آزادی مطالعه، اندیشه، گفتار، مطبوعات و غیره را ضمانت کند.
٣-کتابدار باید اعتقاد خود را با استدلال و بسیار رسا بیان کند.
۴-کتابدار باید خود خواننده ای آزمند باشد و برای کمک به دیگران شور و شوق داشته باشد.
اما کتابداران کتابخانه های کودک و نوجوان وآموزشگاهی با توجه به امکانات فراوانی که برای پیشبرد و ترویج کتاب خوانی در اختیار دارند باید نکات دیگری را هم رعایت نمایند.آنان می توانند با پدید آوردن محیطی گرم وجذاب ویا با انجام فعالیت های نوآورانه گوناگون باعث جذ ب کودکان و نوجوانان به سوی کتاب و کتابخانه شوند. این فعالیت ها در پیوند با درون و بیرون از کتابخانه در گستره ی جامعه خواهد بود . فعالیت های درون کتابخانه ای شامل : قصه گویی، داستان خوانی ، شعر خوانی برای کودکان و نوجوانان ، نشست ها و گفت وگوها، اجرای انواع نمایش های عروسکی و ... که نیازمند برخی امکانات است. ولی فعالیت های بیرون از کتابخانه نیاز به همراهی خانواده ها، آموزگاران، مربیان دارد.
کتابداران کودک و نوجوان برای موفقیت در کار خود باید دارای شرایط زیر باشند:

الف) شناخت کودک
١-درک درستی از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی داشته باشد٢- محیطی شاد و لذت بخش برای کودکان برای مطالعه ایجاد و علاقه آنان را به کتابخانه جلب نماید.٣- .ضمن شناخت و آشنایی با رسانه های جدید و مزایا و معایب آنها، نیاز های کودک و نوجوان را رفع نماید. ۴-از علایق کودکان و نوجوانان و نحوه ی تفکر و رفتار آن ها به خوبی آگاه باشد.

ب) ویژگی های فردی
١-واقع بین ودارای انعطاف باشد ٢-بردبار و شکیبا باشد. افراد عصبی، زود رنج و مضطرب که با کوچکترین مسئله آرامش خود را از دست می دهند برای اینکار مناسب نیستند. ٣-خیلی سختگیر وجدی نباشد و روحیه جوان داشته باشد. ۴-در ارتباط با دیگران قوی باشد وبتواند به خوبی با کودکان و والدین آنها و مدیران و سایر کارکنان ارتباط برقرار کند. ۵-دلسوز ، خوش خلق وخوش رفتار باشد ،که باعث موفقیت در کار او خواهد شد و مانع دلسردی مخاطب به کتاب و کتابخوانی می شود. او باید دوست همه باشد. ۵-به کودکان ، کتاب ها و کتابخانه علاقمند باشد و بدون تعصب با کودکان و بزرگسالان برخورد کند و توانایی بر قراری ارتباط مثبت با آنان را داشته باشد.۶-شرایط سخت کار را پذیرا باشد و پشتکار و تلاش لازم را در پیشبرد رسالت خود به کار گیرد. ٧-به کار کتابداری ایمان و اعتقاد داشته باشد و در هر شرایطی عاشق کار خود باشد.

پ) دانش و مهارت فنی
١-ضمن آشنایی با ادبیات کودک، مجموعه کتاب های خود را بشناسد و از منابع مرجع ویژه کودکان آگاه باشد و توانایی انتخاب کتاب های خوب را داشته باشد. و سیر مطالعاتی مخاطبان را هدایت کند. ٢-آگاهی از منابع و مواد اطلاعاتی موجود در بازار ومکان یابی آن ها برای انتخاب و تهیه انواع مواد آموزشی و سرانجام گزینش و سفارش، و این کار باید با همکاری خانواده ها، معلمان و مربیان انجام شود. ٣- آشنایی با خدمات فنی و تکنولوژی اطلاعات برای سازماندهی منابع و ساماندهی برنامه های خدمات کتابخانه ای و انجام هر چه ساده تر آن. ۵- ایجاد ارتباط و هماهنگی بین کتابخانه های کودک و نوجوان و سازمان هایی که با کودکان سر و کار دارند تا بتوانند به اتفاق برنامه ها ی مشارکتی اجرا نمایند. ۶- دانش و مهارت لازم در حوزه مدیریت و ترویج خدمات کتابخانه ای داشته باشدو از روش های منطقی و علمی پیروی کند. ۷-آگاهی نسبی از روانشناسی تدریس و نظریه های یادگیری وبرنامه ریزی درسی و آموزشی ۸-آشنایی با رسانه ها و رویداد های فرهنگی تا بتواند به خوبی برای کودکان آنها را به کار گیرد.
البته دانستن موارد بخش سوم نیاز به گذراندن دوره های تخصصی دارد. در برخی کتابخانه های کودک ونوجوان معمولاً تنها یک کتابدار به کار مشغول است. بنابر این بهتر است در مدرسه از وجود دانش آموزان و یا اعضای مستعد برای انجام امور کتابخانه مانند: ثبت و ضبط و نگهداری و گردش کتاب استفاده کند. کتابدار می تواند با شرکت دادن مستقیم و غیر مستقیم کودکان و نوجوانان در اداره، گسترش و بهبود وضع کتابخانه باعث دو رویداد شود:

  • اول اینکه، کار های جاری کتابخانه انجام می پذیرد؛
  • ودیگر آنکه کودکان و نوجوانان احساس مسئو لیت می کنند و احساس سرافرازی و اعتماد به نفس در آن ها افزایش می یابد و ایجاد انگیزه و همکاری بیشتر با دیگران می شود.

کتابدار کتابخانه کودک و آموزشگاهی باید از هر جهت یعنی تحصیلات، اطلاعات عمومی، خلق و خو، شخصیت، برازندگی و سرزندگی نسبت به سایرین سرآمد باشد و بدیهی است که از جنبه های دیگر هم شرایط لازم باید برای وی فراهم باشد.

راهنمای جستجوی کتاب در کتابخانه های عمومی کشور

سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور 

 

۱.در قسمت نام کاربری، شماره ملی خود را وارد کنید.

۲.کلمه عبور خود را وارد کنید.

(برای جستجوی کتاب بدون نام کاربری هم می توانید عمل کنید)

۳.برای جستجوی کتاب ،در سمت راست صفحه اصلی از منوی جستجو،پایگاه اصلی:کتابهای فارسی، گزینه جستجوی ساده و پیشرفته را انتخاب نمایید.

۴.چنانچه عنوان دقیق کتاب مورد نظر خود را میدانید، گزینه جستجوی ساده را انتخاب نمایید:

الف. کتابخانه مورد نظر خود را انتخاب نمایید(کتابخانه احمدنژاد).

ب.در قسمت عبارت جستجو،عنوان کتاب مورد نظر خود را بنویسید سپس کلید enter را فشار دهید.

۵.اگر تنها موضوع و یا نویسنده  یک کتاب را می دانید گزینه جستجوی پیشرفته را انتخاب نمایید:

الف. کتابخانه مورد نظر خود را انتخاب نمایید(کتابخانه  احمدنژاد).

ب.در قسمتی که شماره رکورد به عنوان پیش فرض برنامه نوشته شده گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید:

*.سرشناسه فارسی را انتخاب نمایید و نام نویسنده را به این ترتیب بنویسید :نام خانوادگی ، نام. سپس کلید enter را فشار دهید.

*.موضوع را انتخاب کنید و موضوع مورد نظرتان را به صورت کلی بنویسید از نوشتن جمله و عبارت طولانی پرهیز کنید. سپس کلید enter را فشار دهید.

ب.در قسمت عبارت جستجو،عنوان کتاب مورد نظر خود را بنویسید سپس کلید enter را فشار دهید.

ج. چنانچه کتاب مورد نظر شما در کتابخانه موجود است، از ستون سمت چپ بر روی شماره رکورد مورد نظر خود کلیک نمایید.

د.روی گزینه رده در محل کلیک نمایید و شماره رده را یادداشت نمایید. شماره رده را به کتابدار دهید تا کتاب مورد نظر را در اختیار شما قرار دهد.

 

چالش‌های پیش‌روی یادگیری در کتابخانه و راهکارهایی برای کتابداران

کتابخانه‌ها در حال افزایش وابستگی به فناوری هستند و هر روز این وابستگی بیتشر می‌شود؛ در این مسیر کتابداران بایستی نسبت به ابزارهای جدید موجود آگاه‌تر شوند و چاره‌ای جز یادگیری ندارند.

 

چالش‌های پیش‌روی یادگیری در کتابخانه و راهکارهایی برای کتابداران

 

پایداری آموزش و یادگیری مادام‌العمر بر این مفهوم تکیه دارد که آموزش یک تجربه فردی نیست، بلکه به عنوان جزئی مکمل از مسئولیت هر کارمند است. امروز،‌ آموزش مادام‌العمر و یادگیری مادام‌العمر جزء موضوعات به شدت مسلط در آموزش، تعلیم و سیاست گذاری است.
 

برگزاری همایش پیشگیری از ایدز در کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر

همایش مبارزه با بیماری HIV “ایدز” بخش فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر  با مشارکت پایگاه سلامت، اداره سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته امداد امام خمینی، شهرداری رامسر با هدف آگاه سازی جوانان و دانشجویان و مراجعین کتابخانه های شهرستان رامسر با این بیماری مهلک برگزار گردید.

این همایش مبارزه با بیماری ایدز با حضور دکتر برقی و با کمک بی شائبه خانم نژاد موسوی کارشناس بهزیستی، استادان و جمعی از مراجعین در محل کتابخانه عمومی احمدنژاد این شهرستان برگزار شد.

هدف برگزاری این همایش ، آشنایی شهروندان شهرستان رامسر با ویروس  " HIV"و بیماری ایدز است.

دکتر برقی در این همایش با اشاره به خطرات بیماری ایدز اظهارداشت: یکی از مهمترین وظایف مراکز علمی و دانشگاهی بررسی مشکلات و معضلات اجتماعی و ارائه راه کارهای کارشناسی شده برای رفع آن است.

وی افزود: از مهمترین معضلاتی که کشور بویژه قشر جوان را تهدید می کند بیماری ایدز است که به لحاظ حساسیت و خطرناک بودن آن برنامه های متعددی در کل جهان در راستای رفع آن در حال انجام است.

دکتر برقی تصریح کرد: متاسفانه طبق آمارهای رسمی کشور سن ابتلا به این بیماری از ۳۰ سال به ۱۸ سال رسیده است که نشان دهنده حاد شدن این مسئله و معضل در کشور است و استفاده از سرنگهای آلوده توسط معتادین وفراورده های خونی آلوده و رعایت نکردن نکات بهداشتی در مسائل جنسی از عوامل مهم ابتلا به این بیماری عفونی است به همین خاطر باید جوانان را از راه های ابتلا به ایدز آگاه کرد و از هم پاشیدن حلقه گرم خانواده ها جلوگیری کرد.

 راههای پیشگیری این ویروس را پای بندی به اصول اخلاقی و خانوادگی، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده، پرهیز از هر گونه مواد مخدر و ... دانست. وی افزود: مراکزی که با قشر اعظیمی از جوانان سرکار دارند، برنامه های متعددی را در راستای آگاه کردن جوانان به ویژه دانشجویان پیرامون ایدز و سایر معضلات اجتماعی با حضور کارشناسان مجرب تدارک دیده تا آنها را از خطرات پیش روی آگاه کنند.

در ادامه، ضمن تشریح کامل راه های ابتلا به بیماری ایدز، راه کارهای مبارزه و گرفتار نشدن به دام این بیماری عفونی و مهلک را برای حاضران بازگو کرده و در پایان به سوالات تعدادی ازمراجعین پاسخ دادند. روز دوشنبه، 11 دی ماه 91، ساعت 15 بعدازظهر 

                   

 

 

                                                    

برگزاری دو کارگاه آموزشی جعبه لایتنر و کارآفرینی در کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر

کارگاه آموزشی جعبه لایتنر و ایجاد خلاقیت در کودکان، بخش فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر با مشارکت مهد کودک آهیل سادات شهر با هدف یادگیری سریع تر وتثبیت موارد آموزشی در حافظه درازمدت و ایجاد خلاقیت در کودکان به وسیله نقاشی (اشکال هندسی) برای مادران برگزار کرد.

این کارگاه با حضور خانم کیائی کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و آقای رحیمی کارشناس  بهزیستی، با همراهی مادران و علاقمندان در محل کتابخانه عمومی احمدنژاد این شهرستان برگزار شد.

کیائی در این کارگاه، در مورد ساخت و ماهیت جعبه لایتنر و طرز استفاده این جعبه، آموزش های لازم را به والدین دادند. وی افزود: اهميت موضوع خلاقيت و نوآوري و مطالعه علمي آن به عنوان يكي از اساسي ترين موضوعات بسيار لازم و اجتناب ناپذير و همچنين امروزه خلاقيت به عنوان منبع بالقوه مزيت رقابتي بلند مدت در دنياي پر تلاطم كسب و كار دانست.

رحیمی (موسسه کارآفرینان کوچک) در این کارگاه تصریح کرد : کارآفرینی (Entrepreneurship ) فرآیندی است که به خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن اطلاق می‌شود.

اهداف کارآفرینی :

1. آشنایی اولیه با تولید، صنعت،کار، تلاش و کوشش هدفمند

2. تقویت روحیه جمع گرایی و پیوند جویی و تشویق شدن به فعالیت های گروهی

3. افزایش اعتماد به نفس

4. پرورش نهضت ساختن

5. آشنایی با چگونگی ساختن

6. تقویت روحیه استقلال طلبی

7. تقویت روحیه توفیق طلبی

8. افزایش هماهنگی دست و چشم و ذهن

 9. آموزش نحوه صحیح استفاده از ابزار ( سازمان همکار با این طرح وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بهزیستی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت نیرو ، وزارت نفت و صنایع معادن و آموزش عالی علمی و کاربردی یدک رسان کاوه و ...) 

  در ادامه، ضمن تشریح کامل راه های ایجاد خلاقیت و نوآوری و  كارآفريني را موجب افزايش بهره وري،ثروت، رفاه، اشتغال زايي و توسعه اقتصادي دانست. همچنین در مورد دوره چهار ماهه کلاس های کارآفرینی  و ثبت نام بچه ها در این کلاس ها توصیه کردند.روز سه شنبه، 5دی ماه 91، ساعت 15:30 بعدازظهر 

برگزاری آزمون دستوالعمل اداره کتابخانه های عمومی مازندران

کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر با حضور معاون مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران در کتابخانه عمومی شیخ فضل الله نوری در تاریخ 7/10/1391 برگزار شد.

برگزاری ویژه برنامه ای برای تجلیل از کودکان بی سرپرست شهرستان رامسر به مناسبت شب یلدا

به بهانه شب یلدا ویژه برنامه ای برای تجلیل از کودکان بی سرپرست شهرستان رامسر برگزار کرد. این بر نامه در روز چهارشنبه ، از ساعت 15.30 الی 17 در کتابخانه عمومی احمدی نژاد با همت امور فرهنگی کتابخانه ها، شهرداری شهر رامسر، مهد آهیل سادات شهر، کمیته امداد خمینی و بهزیستی شهرستان رامسر برگزار شد.

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کرهٔ شمالی زمین است. این شب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا (انقلاب زمستانی )را جشن می‌گیرند.

واژهٔ «یلدا» به‌معنای «ولادت» و «تولد» است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) یعنی روز تولد مهر شکست‌ناپذیر می‌نامند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است.

 ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب روند و لختی بیاسایند. یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است.

سفره شب یلدا شامل میوه‌های تر و خشک و آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، این میوه‌ها که اغلب دانه‌های زیادی دارند، نوعی جادوی سرایتی محسوب می‌شوند که انسان‌ها با توسل به برکت‌خیزی و پردانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها برکت‌آور می‌کنند و همچنین انار و هندوانه با رنگ سرخشان نمایندگانی از خورشید در شب به‌شمار می‌روند. فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.

 

بازدید دانش آموزان مدرسه شهید مصطفی خمینی به مناسبت هفته پژوهش

 

 

پژوهش چيست ؟در دنياي امروز دانايي يکي از محورها و شاخص هاي اصلي پيشرفت و تعالي هر جامعه محسوب مي شود.  سنجش سطح دانايي به ميزان توليد و مصرف اطلاعات و گسترش دانايي به دسترسي سريع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است.  دانسته هاي ما يا از طريق مطالعه منابع اطلاعاتي موجود حاصل مي شود يا براساس پژوهش هايي که خود انجام مي دهيم به دست مي آيد. پژوهش کوششي است براي يافتن بهترين راه حل هاي ممکن در جهت حل مشکلات موجود در عرصه هاي مختلف زندگي.

 پژوهشگر کيست؟ پژوهشگر فردي است که با استفاده از روش هاي علمي در صدد رسيدن به شناختي تازه از مسائل و مفاهيم مختلف است. او با استفاده از ابزارهاي گوناگون به مشاهده دقيق تر و عميق تر پديده هاي اطراف خود مي پردازد. پژوهشگر با نگاهي نقادانه و موشکافانه به پيرامون خود مي نگرد و براي رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترين راهکارهاي عملي اطلاعات موثقي را در اختيار متوليان امور قرار مي دهد.

ويژگي هاي يک پژوهشگر موفق چيست؟ يک پژوهشگر موفق نگاهي کنجکاو و موشکافانه به پديده هاي اطراف خود دارد. او نسبت به آن چه در اطرافش مي گذرد حساس است و ذهني پويا و پرسشگر دارد. ذهن پرسشگر او همواره در جهت يافتن پاسخ هاي تازه براي پرسش هاي موجود است. هم چنين، او براي انجام موفقيت آميز پژوهش خود، از روش هاي علمي و پذيرفته شده استفاده مي کند. علاو بر آن، يک پژوهشگر موفق از مهارت لازم براي يافتن منابع اطلاعاتي مورد نيازش برخوردار است. اين منابع از محل هاي مختلف مثل کتابخانه ها، مراکز اطلاع رساني و شبکه هاي رايانه اي ملي و بين المللي به دست مي آيند. پژوهشگران موفق به کار گروهي در طرح هاي پژوهشي بها مي دهند و تلاش مي کنند پژوهش خود را با همکاري يکديگر انجام دهند.

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني چه اهميتي در توسعه پژوهش دارند؟ کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني به عنوان مراکز اصلي گردآوري و سازماندهي منابع اطلاعاتي ابزار لازم را براي پژوهشگران و توسعه پژوهش فراهم مي کنند. از آن جا که هيچ پژوهشي نمي تواند بدون برقراري پيوند با پيشينه پژوهشي در حوزه موضوعي خود موفق باشد، دسترسي به منابع اطلاعاتي روزآمد يکي از مهم ترين نيازهاي پژوهشگران است. همه پژوهشگران نيازمند آگاهي از فعاليت هايي هستند که قبلا در حوزه پژوهشي آنان اتفاق افتاده و يا در زمان حال در جريان است. اين آگاهي از طريق دسترسي به منابع اطلاعاتي ميسر مي شود. معمولا يافته هاي ساير پژوهشگران از طريق مجله هاي علمي، کتاب ها، سايت هاي اينترنتي و پايگاه هاي اطلاعاتي منتشر مي شود. کتابداران و متخصصان اطلاع رساني متولي گردآوري و سازماندهي اين اطلاعات هستند و نتايج پژوهش هاي قبلي را در اختيار پژوهشگران قرار مي دهند.

 

 

فراخوان

 

 با توجه به لزوم توسعه فعالیت های متناسب با نیاز شهروندان در حوزه فرهنگی، اجتماعی و تشکیل کارگروه اجتماعی ورزشی در شهرداری رامسر بدین وسیله از شهروندان عزیز دارای مدرک کارشناسی اجتماعی و بالاتر که دارای ایده و طرحی نو و علاقمند به همکاری با کارگروه فوق می باشند دعوت به عمل می آید. لذا علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09119935615 و یا با شماره 01925222652 تماس حاصل نمایند.

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر رامسر

 

هفته کتاب و کتابخوانی

کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد. پس بیاییم با گرامی داشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب هایی به هم نوعان خود و کتابخانه های عمومی، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم.

کتابخانه عمومی

کتابخانه های عمومی، در گسترش دانش و ارتقای میزان آگاهی های عمومی جامعه نقش به سزایی دارند. به تعبیری، عزم این نهاد، کمک به بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی، در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه می باشد. کتابخانه، نهادی است که با در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از دانش، زمینه بهره گیری مناسب از اندوخته های بشری را فراهم می آورد و با تأمین فرصت های لازم، امکان آموختن همیشگی را برای اعضای جامعه مهیّا ساخته و بر پیشرفت حیات اجتماعی می افزاید. با این توصیف، وظیفه همگان است که با استقبال از این مکان ارزشمند، بر شکوفایی استعدادهای نهفته میهن اسلامی مان بیفزایند.

عنایت به این مهم، به‌ویژه با اهتمام و تأكیدی كه مقام معظم رهبری به طور مداوم در زمینۀ رشد و گسترش فرهنگ كتاب و كتابخوانی در جامعه دارند، از یك‌سو، و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، باعث فراهم آمدن این مجموعه (حاوی فراز هایی از نگرش رهبر معظّم انقلاب اسلامی به موضوع کتاب و کتابخوانی) شد. امید است كه تدوین این مجموعه، دست‌مایۀ اندیشیدن‌ِ هر چه بیشتر به اهمیت موضوع شود و شور و رغبت به مطالعه را در دلهای همگان برانگیزاند و به زدودن گرد فراموشی یا غفلت از چهرۀ كتاب و كتابخوانی مدد برساند؛ چندان كه كتاب هماره بر چكاد اندیشه‌ها و دلها بدرخشد و پیوسته بر ستیغ زندگانی در تجلی و نورافشانی بماند.

سایر موارد در هفته کتاب

تهیه تقدیرنامه به همکاران و مربیانی که با این اداره همکاری لازم را مبذول داشته اند.

تهیه فایل اکسل شرکت کنندگان مسابقه جدول آبان ماه و مسابقه کتابخوانی مکتوب و معرفی لیست برندگان شهرستانی

مسابقه غدیر و قربان : سه نفر برنده (همتا حاتمی، عبدالوهاب فرید تنکابنی، اسماعیل عبدالعلیان)

مسابقه کتابخوانی مکتوب:  سه نفر برنده( مریم حدادی مقدم، بتول جوری، فرشته کریمی )

 تهیه دعوت نامه ها برای همایش ها و کارگاهها، مسابقه نقاشی

اهداف برگزاری کارگاهها و نمایشگاهها و سایر فعالیت در کتابخانه ها :

گسترش امر مطالعه مفید، نهادینه شدن اندیشه و افزایش سرانه مطالعه، ارتقای سطح فرهنگ و ایجاد زیر ساخت های فرهنگی، شکوفایی استعداد ها و توانایی های جامعه و فرصت خوبی برای تبادل نظر و بیان نظرات مربوط به حوزه تخصصی است.

برنامه های آتی: آموزش تزئینات بافتنی( با یادگیری هنر صاحب در آمد شوید)، انجمن فارغ التحصیلان و نخبگان رامسر، کارگاههای داستان نویسی،  آموزش مهارتها در زندگی، آموزش مهارتهای مطالعه و افزایش تمرکز، آموزش زبان تن و...

کلاس نقاشی رایگان

برای بچه های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خمینی و مجتمع رحیمیان

مکان: کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر

در هفته آتی کلاسها برگزار می شود

دوره مکالمه زبان

طی چند دوره در کتابخانه عمومی احمد نژاد، در ایام هفته برگزار می شود، منبع : کتاب نهصد ج.1 و 2 و3

زنگ مطالعه

نواختن زنگ مطالعه در مدرسه هاشم ساداتی  

بازدید کتابخانه ها

هدف از اين بازديد آشنا ساختن دانش آموزان با كتاب بود كه در اين راستا مربيان و دانش آموزان شركت كننده در به عضويت رايگان كتابخانه ها در آمدند .

 آشنايي دانش آموزان با بخشهاي كتابخانه، معرفي كتاب، ارائه توضيح در خصوص نحوه مطالعه و ترغيب دانش آموزان به حضور در كتابخانه از ديگر اهداف اين بازديد بود.

بازدید در همه کتابخانه های عمومی رامسر انجام شد.

 

 

 

 

عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر

کتابخانه بسمل

200 نفر

کتابخانه احمری نژاد

196 نفر

کتابخانه فرید

170 نفر

کتابخانه احمدنژاد

200 نفر

تعداد کل اعضا

766 نفر

کانون ادبی داستان نویسی

اهداف: پتانسیل موجود در این کانون ها ارتقای سطح فرهنگی جامعه، گسترش امر مطالعه مفید و شکوفایی استعداد ها و توانایی های جامعه

مکان : کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر، زمان: روز چهارشنبه ، ساعت 14

کانون قرآن و نهج البلاغه

اهداف: پتانسیل موجود در این کانون ها ارتقای سطح فرهنگی جامعه، گسترش امر مطالعه مفید و شکوفایی استعداد ها و توانایی های جامعه

با حضور استاد حوزه و دانشگاه جناب آقای متولی

مکان : کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر

زمان: روز چهارشنبه ، ساعت 15:30

 

عضویت در شبکه کتابخوانان حرفه ای

شبکه کتابخوانان حرفه ای نخستین شبکه اجتماعی کتاب محور در ایران است. هدف از این شبکه وجود فضایی مجازی جهت بحث و تبادل نظر در مورد کتاب‌های مورد علاقه کتابخوانان، نویسندگان ، ناشرین و کلیه علاقه مندان عرصه کتاب می باشد که کاربران آن متناسب با گروه‌ سنی خود به امکانات مختلفی برای بحث و تبادل نظر در دست پیدا می‌کنند.

کانون ادبی شعر

با موضوع کتاب و کتابخوانی

اهداف: پتانسیل موجود در این کانون ها ارتقای سطح فرهنگی جامعه، گسترش امر مطالعه مفید و شکوفایی استعداد ها و توانایی های جامعه

برگزاری تشکیل جلسات، کانون انجمن شعر رامسر در کتابخانه فرید رامسر

نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب از ابزارهای مهم و با ارزش در راستای فرهنگ سازی در جامعه است. کتاب و نمایشگاه کتاب از رویدادهای فراگیر برای جلوه سازی فرهنگی در جامعه است.

در سال 91 برنامه‌های وسیع و قابل توجهی برای جذب مخاطب بیشتر و اشاعه فرهنگ کتابخوانی در حاشیه نمایشگاه کتاب برگزار کردیم که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو می شود. ما در سرانه مطالعه نسبت به شاخص های جهانی دارای ضعف هایی هستیم که امید است با برپایی نمایشگاه های کتاب سرانه مطالعه کتاب در کشور افزایش یابد.

این نمایشگاه در چهار کتابخانه عمومی شهرستان رامسر و در یک حوزه روستایی برگزار شد.

دیدار با امام جمعه و فرماندار محترم

حجت الاسلام سيد جليل مرتضوي امام جمعه شهرستان رامسر در ديدار با كتابداران به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني در فرمانداري رامسر گفت: ترويج فرهنگ مطالعه و كتاب عامل پويايي جامعه بوده ، هرچه سطح تفكر در جامعه بالا برود خيلي از ناهنجاري هاي اجتماعي به وجود نمي آيد.

در ادامه جناب آقای رستم زرودی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی رامسر توسعه فرهنگ كتابخواني را ضرورت شهرستان دانست و اظهار داشت: ارتباط بين نهاد كتابخانه هاي عمومي با حوزه علميه، مراكز علمي و دانشگاهي و مدارس بايد بيش از پيش تقويت شود. در ادامه فرمودند: رامسر، شهرستاني گردشگر پذير و دانشگاهي است و ميزان تقاضاي دانشجويان و حتي گردشگران جهت استفاده از كتابخانه هاي عمومي بالاست.

و همچنین جناب آقای صفر ستوده رئیس اداره شهرستان رامسر، ضمن تبریک بیستمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی گزارشی از یکساله کتابخانه های عمومی رامسر اعم از اعضا، مراجعین، امانت و موجودی مجموعه کتابخانه ها و کارهای فرهنگی شهرستان را ارائه نمودند. همچنین درصد شاخص سرانه مطالعه، منابع، فضای و کتابخانه در شهرستان رامسر را به استحضار رساندند.

غذای سالم

اهداف همایش :

1.       آشنا شدن با غذای سالم و مفید برای کودکان

2.       حفاظت از محیط زیست

رویداد جلسه: ابتدا در مورد غذاهای سالم و مفید و مضر سخنرانی  توسط کارشناس تغذیه جناب آقای قنبری انجام شد.  مضامین سخنرانی بیشتر حول محور غذاهای مفید و دیابت نوع دوم بوده است.

سفره ی غذای سالم بر روی میز پهن گردید و کودکان در این زمینه با فرهنگ ایرانی (پذیرایی- مهمانوازی- احترام به بزرگتر و..) آشنا شدند.  در حین آموزش همگی آموختند که جهت حفاظت از محیط زیست اگر از ظروف یکبار مصرف استفاده  می نمایند از ظروف کاغذی استفاده نمایند.

این جلسه با همکاری بخش فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر و مدیریت مهم کودک آهیل در کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر به اجرا در آمد.

لذت نقاشی

اهداف همایش:

 1. آشنا ساختن کودکان با محیط کتابخانه

2. آشنا کردن کودکان با همکاری اجتماعی

ابزار: وسایل رنگ آمیزی، پارچه های متری طولانی

روش: ابتدا کودکان از محیط کتابخانه بازدید به عمل آوردند و پس از مطالعه کتاب توسط مربیان بر روی پارچه به اندازه ی 15 متر شروع به نقاشی نمودند.

در این کارگاه کودکان مفهوم اتحاد و یکپارچگی را آموختند و آموزش دیدند که چگونه به حریم دیگران احترام بگذارند و بعد از نقاشی با مفهوم رعایت بهداشت محیط به صورت عملی آشنا شدند.

در نهایت از کودکان پذیرایی گردید و یک روز به یاد ماندنی در تاریخ زندگی کودکان به ثبت گردید.

این جلسه با همکاری بخش فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر، مدیریت مهم کودک آهیل  و کمیته امداد خمینی در کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر به اجرا در آمد.

مسابقه نقاشی دیگری، با همکاری کتابخانه عمومی احمری نژاد کتالم و کانون پرورش فکری کتالم

در این مسابقه به تمامی افراد حاضر جوایزی اهدا شد.

 

خلاقیت

مدرس: معصومه رمضان کیائی کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و مدیریت مهم آهیل

ساعت : 15:30 الی 18 بعداز ظهر ؛ مکان: کتابخانه  عمومی احمدنژاد

اهداف همایش:

1.       ایجاد و تقویت ذهن خلاق کودکان توسط والدین

2.       تربیت مهارتهای زندگی برای کودکان

3.       تقویت مهارتهای ریز در کودکان

4.       آموزش فرهنگ صرفه جویی

5.       آموزش مفهوم بازیافت

6.       بهداشت محیط

ابزار: وسایل دوریختنی جهت ایجاد یک کتاب

روش: در این روش کودکان به همراهی والدین خود می آموختند که چگونه از وسایل دورریختنی می توانند به صورت بهینه استفاده نمایندو با توجه اینکه مفاهیم بازیافت و صرفه جویی یک مفهوم انتزاعی  می باشد، کودکان در این همایش به صورت عملی با این مفهوم آشنا می شدند و در این راستا مهارتهای حرکتی ریز کودکان هم تقویت می گردید.

این جلسه با همکاری بخش فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رامسر ، مدیریت مهم کودک آهیل و کمیته امداد خمینی در کتابخانه عمومی احمدنژاد رامسر به اجرا در آمد.