نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

رسالت بزرگ معلمان-حاج اسماعیل گوهرستمی عضو شورای شهررامسر.

به نقل از سایت دریا دیم:/امروزه در زبان فارسی و عربی کلمه ی علم به دو معنی بکار برده می شود یکی به معنای اصلی و نخستین علم ، دانستن در برابر نادانی . قرآن کریم به این معنی اشاره دارد که « هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون » آیا آنان که می دانند و آنان که نمی دانند برابرند ؟ ( زمر آیه 9 ) و از این منظر اخلاق ، ریاضیات ، فقه ، دستور زبان ، مذهب ، زیست شناسی و ... همه علم اند و دیگری در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشد . علم در این جا در برابر همه ی دانستنی هایی قرار می گیرد که آزمون پذیر نیستند . اخلاق ( دانش خوبی ها و بدی ها ) متافیزیک ، عرفان و ...

دیده می شود که علم در این معنا بخشی از علم به معنای اول را تشکیل می دهد و به سخن دیگر علم تجربی تنوعی از انواع دانستنی های بسیاری است که در اختیار بشر می تواند قرار گیرد . رشد علم با تولد بشریت آغاز شده است . آیه « خلق الانسان علمه البیان » بهترین موید این معنی است . شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد . شهید مطهری یکی از معلمان راستین است که با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر می کند و تمامی تلاش های علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله دینداری راه می یابد و با شهادت ، عبادت علمی و عملی خود را کامل می سازد . به همین مناسبت روز شهادت این استاد بزرگ و فرزانه روز معلم نامیده شد . معلمی شغل و حرفه نیست ، معلمی هنر است ، هنر آموختن هر آنچه سال ها با سعی و تلاش اندوخته است . معلمی عشق الهی و آسمانی که پروردگار ِ مهربان به انسان اعطا کرد تا با همت بلند خویش روشنایی شب های تار جهالت و نادانی باشد . معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ی ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است و معلمی ، مهری است که از روز اول با گِل آدمی سرشته شد تا مردم از ظلمات جهل به نور دانایی ، رهنمون شوند .

خداوند تبارک و تعالی در اولین آیاتی که بر قلب نازنین پیامبر اکرم ( ص ) نازل فرمود به این هنر خویش اشاره می نماید که « بخوان » به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید . انسان را از خون بسته سرشت . بخوان و پروردگارت کریم ترین است همان که آموخت با قلم ، آموخت با انسان آنچه را که نمی دانست . » در این آیات خداوند خود را معلم می خواند . از این رو می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است . حضرت امام سجاد ( ع ) می فرماید : « حق کسی که عهده دار تعلیم توست آن است که او را بزرگ شماری و مجلس او را سنگین بداری و نیکو به وی گوش فرا دهی و روی خود را بر او کنی و با او بلند سخن نگویی و کسی را که از او چیزی می پرسد تو پاسخ ندهی و بگذاری که خود او پاسخ گو باشد . »

همچنین بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ، آن سفر کرده ی ره عشق و معلم بزرگ انقلاب امام خمینی ( ره ) می فرمایند که « نقش معلم در جامعه ، نقش انبیاست ، انبیا هم معلم بشر هستند » یا اینکه می فرمایند تمام ملت باید معلم باشند ، فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم » . مقام معظم رهبری در سخنانی در خصوص معلم می فرمایند که : دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ی ما را ترسیم می کند . اگر می بینید که امیرمومنان ، مولای متقیان علی ( ع ) می فرماید : « من علّمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً  هر کس چیزی به من بیاموزد ، مرا غلام خویش کرده است . » این بیان برای ما درس است تا معلمان قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر ، وجود آنها در سرنوشت یک ملت موثر است و یا اینکه شهید بزرگوار شهید رجایی می فرمایند که : « معلمی شغل نیست ، معلمی عشق است ، اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای ، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد . » با این همه ی تفاسیر در قدرت و توان هیچ کس نیست که فعل ایزد بستاید و یا نقش عظیم رسولان الهی را بر کاغذ بنشاند . امید آن می رود در جامعه ی اسلامی و در نظام مقدس جمهوری اسلامی که تاکید بسیار بر مقام و منزلت و ارزش معلم شده و در این وصف سخنان بسیار گفته شده معلمان در پیچ و خم روزگار و در سراشیبی های تند زندگی گرفتار نشده تا بتوانند رسالت عظیمی را که بر دوش گرفته اند به نحو مطلوب انجام دهند . بی تردید معلمان نیز ضمن درک جایگاه خویش و اینکه مقام معلمی ، بسی رفیع بوده تمام تلاش خویش را بکار گیرند تا بتوانند آینده ای خوب و روشن برای آینده سازان نظام فراهم آورند .
 
  به امید آن روز
 اسماعیل گوهررستمی
  کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد