نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

یادداشت / مهرانه شامنصوری.

پس از آنکه مدت مدیدی شاهد انتشار تصاویر تجمیع زباله‌های روستای جواهرده درشبکه های اجتماعی و فضای مجازی بودم، برآن شدم تا با نگارش گزارشی پیگیرموضوع شوم و اینگونه در حفظ محیط زیست وجاذبه‌های گردشگری این روستا بکوشم.

اما پس از قریب به هفت روز از انتشار اولین گزارش با عنوان “سناریوی جمع آوری زباله های جواهرده “آنظورکه از اخبار وتصایر بروز پیداست، به تریج قبای آقایان مسولین مربوطه برنخورد ،هیچ تکانی هم به خودشان ندادند.تا هم اکنون ندیدیم اقدامی برای حل این معضل صورت گرفته باشد.

شاید این رفتار گونه‌ای ازمقاومت در برابر رسانه باشد، اما به نظر نمی رسد چنین رفتارهای کودک مآبانه ای از مسولین مربوطه” عروس شهرهای جهان “ساطع شود.

من هم برای بقای محیط زیست روستای مربوطه مشغول سناریو نویسی شده ام.آنطور که پیداست تاحل مساله مجموعه سناریو هایی آماده خواهد شد که احتملا به همت اداره محیط زیست چاپ خواهیم خواهد گردید و با توجه به شهرت جهانی رامسر در سایر کشورها هم منتشر خواهد شد
به بازگویی مطالبی که در گزارش پیش مطرح شد نیازی نیست.

مطالعات نشان می دهند انواع آلودگی های زیست محیطی مانند تخریب اراضی زراعی و باغی ، تخریب چشم انداز ساحل وروستا ، انباشت زباله و افزایش ساخت و ساز بی رویه ، آلودگی آب ، رکود فعالیت های کشاورزی و دامداری ، دست اندازی به حریم منابع طبیعی نظیرجنگل ودریا در منطقه مورد مطالعه از جمله اصلی ترین پیامدهای منفی گردشگری بوده است.
در جهت روشن شدن خطر جدی انباشت زباله ها در روستا و پیامدهای آن باید گفت:
“انواع زباله های تولیدی از مهم ترین عوامل آلودگی وتخریب محیط زیست روستاها هستند

یکی از عواقب عدم جمع آوری و دفع بهداشتی زباله ها در مناطق روستایی آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی است آلوده شدن آبها توسط زباله‌ها و همچنین فاضلاب‌ها
می تواند به صورت فیزیکی و میکروبی باشد.

آلودگی میکروبی آبها می توان باعث انتقال بیماری نظیر حصبه: وبا، انواع اسهال، یرقان، بیماریهای ویروسی و عفونت های پوستی و چشمی می شود. همچنین آب آلوده باعث جلب و تکثیر انواه ناقلین بیماری مثل پشه ها می گردد.

علاوه بر آلودگی میکروبی، پخش زباله در اطراف منابع آب باعث آلودگی آنها به انواع سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی شده و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت جبران ناپذیری در محیط ایجاد می نماید.

عدم جمع آوری و دفع بهداشتی و تلمبار کردن زباله در داخل و یا اطراف روستاها باعث پخش گاز ها وبوهای تولیدی و عوامل بیماری زا توسط باد و سایر عوامل در هوا می شود.

از وظایف زیست محیطی دهیاران در روستاها عبارتند از:بهبود وضع زیست محیطی روستاو

ومراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط
_/آریانی ،سیف الله” تجربه ی جدید در مورد پسماند زباله های روستایی”/

امید است بزودی جواهرده و کوچه پس کوچه های آن را پاکیزه ومطبوع ببینیم .
تا حل مساله محیط زیست جواهرده
سناریوی سوم بزودی در راه است….

photo_2015-08-20_01-12-04

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد ولی تکاسی یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 14:38 http://javaherdeh.blogfa.com

با سلام
" توقع ما از جواهرده بیش از یک روستای هدف گردشگری است"
را در وبلاگ جواهرده مکانی دیدنی و خاطره انگیز مطالعه فرمایید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد