نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان: لزوم گسترش علم و فرهنگ نیازمند عزمی جدی و انقلابی است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان وجه دیگر حرکت جهاددانشگاهی را تمرکز بر فرهنگ دانست و گفت: این همان دغدغه‌ای بود که به واسطه آن انقلاب فرهنگی صورت گرفت. محمود رنجبر ۰۲۵

                                                         

دکتر محمود رنجبر، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه گیلان، جهاددانشگاهی را تحقق بال دانش‌مداری انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: اگر در ایده تشکیل جهاددانشگاهی دقیق شویم معلوم می‌شود که این نهاد انقلابی در زمانه‌ای پا به عرصه وجود نهاد که دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، نیازمند رنسانس علمی و فرهنگی بودند.
وی با بیان اینکه لزوم گسترش علم و فرهنگ نیازمند عزمی جدی و انقلابی است، افزود: به هر حال ما در دوره رژیم طاغوت اگرچه صنایع مختلف داشتیم، اما غالب این صنایع مانند حباب بر وجه مونتاژکاری تمرکز داشتند و تولید علم نیز وضعیت مناسبی نداشت لذا این دغدغه از سوی جوانان مومن و دانشگاهی درک و زمینه بالندگی در حوزه دانش آغاز شد.
دکتر رنجبر تصریح کرد: وجه جهادی که در نام جهاددانشگاهی جای گرفته، خصلت وظیفه‌مندی و شرعی این حرکت را می‌رساند. در واقع جهادی با هدفگذاری تحول در دانشگاه‌ها صورت گرفت که شاخصه آن وجه شرعی و جهادی آن بود. بر پایه همین حرکت نبوغ‌مند جوانان بود که بسیاری از چهره‌های علاقمند به توسعه ایران اسلامی از خارج از کشور گرد جهاددانشگاهی آمدند تا این نهاد انقلابی به عنوان شاخصی در توسعه دانش و گسترش پژوهش مطرح شود.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان وجه دیگر حرکت جهاددانشگاهی را تمرکز بر فرهنگ دانست و گفت: این همان دغدغه‌ای بود که به واسطه آن انقلاب فرهنگی صورت گرفت. جهاددانشگاهی با در دست گرفتن فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها بر این نکته تاکید داشت که توسعه فناوری و مرزهای دانش بدون توسعه فرهنگی امکان‌پذیر نیست از همین رو بسیاری از برنامه‌های شاخص فرهنگی که امروزه در دانشگاه‌ها مستقل شده‌اند و به نام تشکل‌ها یا بخش‌های مختلف دانشگاهی اداره می‌شود، ریشه در حرکت نخستین جهاددانشگاهی دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز که از سویی دچار هجمه فرهنگی شده‌ایم و بسیاری از پژوهشگران حوزه مناسبات اجتماعی دغدغه گسست فرهنگی را مطرح می‌کنند، باید بر امر جهاد و حرکت جهادی در دانشگاه‌ها تاکید کنیم که این حرکت از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها میسر است.
رنجبر با بیان اینکه جهاددانشگاهی گیلان بر همان ایده آغازین تشکیل این نهاد تاکید دارد، یادآور شد: پویایی جهاددانشگاهی چه آن زمان که نخستین گام‌های تحول‌ساز خود را در دانشگاه‌ها می‌نهاد و چه امروز که در عرصه‌های نانوفناوری و پزشکی مولد دانش است، متکی به جوانانی است که دغدغه توسعه مرزهای دانش را دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان اضافه کرد: جهاددانشگاهی گیلان در مقاطعی نشان داده که با اعتماد به نفس و باوری که مسئولان استان به آن داشتند، تحولات ماندگاری را برای استان رقم زده‌ است لذا به نظر می‌رسد با کم کردن حاشیه‌های این نهاد انقلابی و اعتماد سازنده‌ای که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌تواند به آن داشته باشد، شاهد تحولات چشمگیر و روزافزون این هسته علمی باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد