نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

نفوذ قلم

وبلاگ اطلاع رسانی،تحلیلی،علمی،فرهنگی،سیاسی،خبری و...

توسعه بوم گردی در روستاهای مازندران با تهیه طرح هایی در این بخش آغاز شده است.

                                                     photo_2015-07-30_02-38-16

مازندران بیش از سه هزار روستا با جاذبه های مختلف دارد که توسعه بومگردی در این بخش می تواند به رونق اشتغال و وضعیت اقتصادی روستاها کمک کند.برای توسعه وضعیت اقتصادی و رونق گردشگری در روستاها، طرح بومگردی روستایی در این مناطق از استان مازندران شروع شده است.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران شامگاه چهارشنبه در همایش تجلیل از دهیاران بخش مرکزی رامسر گفت:اگر همدلی و همکاری بین شورا و دهیار در روستا حاکم باشد شاهد رشد و توسعه روستا خواهد بود و این موضوع نیز منطبق بر شعار سال است.

جان الله عبدی اظهار داشت:۴۵ درصد از جمعیت استان مازندران جمعیت روستایی است و ما در بحث میزان جمعیت روستاهایی در کشور رتبه خوبی داریم.

وی ادامه داد:با توجه به آمار سرشماری که از جمعیت روستا در سال ۱۳۹۰ در دسترس است باید اقدامات خود را به سمت و سویی ببریم که حفظ روستاها را شاهد باشیم و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده شده شاهد افزایش جمعیت روستا و مهاجرت معکوس در روستاها باشیم.

وی گفت:افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس به این معنی نیست که خانواده های خوش نشین زیاد شود بلکه باید در روستا شغل ایجاد کرد و خانواده های روستایی را شاغل کرد.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران ادامه داد: از سال گذشته دولت سیاست توسعه پایدار در روستاها را در دستور کار خود قرار داده و این امر مستلزم ماندگاری جمعیت در روستاها و ایجاد شغل است.

وی یکی از کارهای پیگیری شده در سطح روستاهای استان مازندران را بخش بوم گردی در روستاهای استان بر شمرد و افزود: در این زمینه از سال گذشته پیگیری های جدی صورت گرفت و استان مازندران در زمینه تشکیل این کمیته در کشور اول بود.

کمک ۸۰۰ میلیون تومانی برای آبرسانی روستاها

عبدی با اشاره به اینکه هم اکنون بوم گردی و روستا گردی را در بخش روستایی ایجاد شده، افزود: بحث صنایع تبدیلی در روستا ها هم زیر شاخه بوم گردی است و تبدیل صنعتی گیاه دارویی گل گاو زبان در روستای جنت رودبار یکی از این نمونه است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون تومان به آبرسانی در روستاهای استان مازندران کمک شده است گفت:مبلغی حدود یک میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان نیز به بخش ورزشی و تجهیز وسایل ورزشی در روستاهای استان مازندران کمک شده است.

وی با اشاره به تحویل قیر رایگان برای اسفالت جاده های روستاهای استان مازندران گفت:حدود ۲ هزار تن قیر رایگان در سال گذشته تحویل دهیاری های استان مازندران شده است.

وی با تاکید بر اینکه دهیاری ها باید مسلط به قوانین دهیاری باشند، ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۵ درصد ساخت و ساز غیر مجاز در بخش روستایی استان بوده است، دهیاری ها موظف به ارائه گزارش در خصوص ساخت و ساز غیر در حوزه روستا هستند

عبدی ادامه داد:در سال گذشته حدود ۹۰ درصد از گزارشات رسیده در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز ترتیب اثر داده شد.

وی گفت: جمعیت روستایی استان مازندران حدود ۴۵ درصد است ولی در حدود ۹ ماه از سال این جمعیت دوبرابر می شود و باید ترتیبی اتخاذ شود تا روستاها فقط مسئول جمع آوری مهمانان نباشند بلکه منبع درآمدی در قبال این افزایش باشد تا در خصوص توسعه روستا هزینه شود.

وی گفت: مازندران در بحث اسفالت جاده روستایی در سال گذشته رتبه برتر را از آن خود کرد و امسال حدود هزار  کیلومتر از راه های روستایی آسفالت شد که نسبت به سال گذشته دوبرابر بوده است

محسن مداح بخشدار رامسر نیز اظهار داشت: به تازگی اسامی ۱۶ روستا که بالای ۳۰ خانوار جمعیت دارد را به استانداری فرستادیم و امیدواریم با تصویب دهیاری برای آنها بتوانیم با جذب اعتبار به عمران و آبادانی درآنها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از روستاهای رامسر حتی از امکانات اولیه نیز محروم هستند، گفت: هزینه آسفالت خیابان های روستای گردشگری جواهرده حدود یک میلیارد است که تامین این اعتبار از عهده دهیاری، شورای بخش و حتی از عهده بنیار مسکن نیز خارج است و امیدواریم با همکاری مسئولان ذیربط این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: ۸۹ هکتار از زمین های روستاهای رامسر که کاربری مسکونی دارد و در طرح هادی نیز قرار دارد، در حریم راه قرار گرفته و متاسفانه دهیاری ها نمی توان از قبل ساخت و ساز در این زمین ها هزینه ای برای پیشبرد امور و توسعه روستا کسب کند.

آبرسانی به روستاهای رامسر

مداح ادامه داد: خوشبختانه از تیرماه سال جاری از منبع چشمه گیاش به ۱۳ روستای دهستان جنت رودبار آبرسانی شد و بقیه روستاهای فاقد آب شرب نیز با تامین اعتبار آبرسانی خواهد شد.

وی عدم آسفالت در روستاهای رامسر را یکی از عمده ترین مشکلات روستاهای رامسر بر شمرد و ادامه داد:بحث اختصاص قیر رایگان به دهیاری کلابه بن لحاظ شد و به بقیه روستاهایی که تقاضای قیر رایگان دارند داده خواهد شد.

وی در پایان از تشکیل جلسه ای برای رو ستاهایی که فاقد گاز هستند نیز خبر داد و افزود: بحث گاز رسانی به روستاهای رامسر نیز از دغدغه های ما است و پیگیر این موضوع هستیم.

بخشدار بخش مرکزی رامسر در همایش تجلیل از دهیاران بخش مرکزی رامسر گفت:رامسر دارای ۳۳ دهیاری و ۵۰ شورای اسلامی روستا دارد.

محسن مداح اظهار داشت:به تازگی اسامی ۱۶ روستا که بالای ۳۰ خانوار جمعیت دارد را به استانداری فرستادیم و امیدواریم با تصویب دهیاری برای آنها بتوانیم با جذب اعتبار به عمران و آبادانی درآنها بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه برخی از روستاهای رامسر حتی از امکانات اولیه نیز محرکم هستند گفت:هزینه آسفالت خیابان های روستای گردشگری جواهرده حدود یک میلیارد است که تامین این اعتبار از عهده دهیاری،شورای بخش و حتی از عهده بنیار مسکن نیز خارج است و امیداریم با همکاری مسئولان ذیربط این مشکل رفع شود.
وی ادامه داد:۸۹ هکتار از زمین های روستاهای رامسر که کاربری مسکونی دارد و در طرح هادی نیز قرار دارد در حریم راه قرار گرفته و متاسفانه دهیاری ها نمی توان از قبل ساخت و ساز در این زمین ها هزینه ای برای پیشبرد امور و توسعه روستا کسب نماید.
مداح ادامه داد:خوشبختانه از تیر ماه سال جاری از منبع چشمه گیاش به ۱۳ روستای دهستان جنت رودبار آبرسانی شد و بقیه روستاهای فاقد آب شرب نیز با تامین اعتبار آبرسانی خواهد شد.
وی عدم آسفالت در روستاهای رامسر را یکی از عمده ترین مشکلات روستاهای رامسر بر شمرد و ادامه داد:بحث اختصاص قیر رایگان به دهیاری کلابه بن لحاظ شد و به بقیه روستاهایی که تقاضای قیر رایگان دارند داده خواهد شد.
وی در پایان از تشکیل جلسه ای برای ر ستاهایی که فاقد گاز هستند نیز خبر داد و افزود:بحث گاز رسانی به روستاهای رامسر نیز از دغدغه های ما است و پیگیر این موضوع هستیم.

ضمنا در بین این مراسم بخشدار رامسر در اقدامی جالب و کارشناسی شده بطور غیرمنتظره اقدام به برگزاری آزمون کتبی از دهیاران و مسئولان فنی بخش مرکزی رامسر نمود تا سطح اطلاعات و قوانین دهیاری های دهیاران خود را مورد بررسی قرار دهد.
وی پس از این آزمون بلافاصله برگه های آزمون را تصحیح نموده و به ۴نفر از دهیارانی که بیشترین امتیاز را کسب نمودند معرفی و هدایایی اهدا نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد